Vittig og elegant forestilling om Cole Porter, baseret på hans vidunderlige sangkatalog og båret frem af dygtige sangere i Krudttønden.
* * * *
Hvor var Cole Porter dog en fantastisk sangskriver! Havde man glemt det, eller vidste man det ikke, så er man i hvert fald ikke i tvivl efter at have set “Oh Baby – It’s Cole” på Krudttønden på Østerbro.
Her har London Toast Theatre lejet sig ind med Vivienne McKees lille, elegante musikshow, der på omkring en time og tyve minutter fortæller os hele historien om Cole Porters liv gennem korte mellemtekster og så alle, nej ikke alle, men 31 af hans bedste og mest kendte sange.
Det er der kommet en meget vittig og elegant forestilling ud af.
Scenen er sat til de brølende 20’ere, hvor rigmandssønnen fra Indiana, gjorde sin entré på den musikalske scene med først at skrive cheerleader-sange til Yale Universitets sportshold, siden med udgangspunkt i dekadente Paris, etablerede sig som sin tids bedste sanskriver. Vivienne McKee går stilfærdigt kronologisk til værks og fortæller om ægteskabet med den velhavende enke Linda Lee Thomas, om parrets ekstravagante selskabsliv, om hans underliggende homoseksualitet og om den invaliderende ulykke, der ramte ham sidst i livet.
Med sig på scenen har Vivienne McKee samlet et aldeles glimrende hold af upåklageligt velsyngende skuespillere. Sebastian Harris, som oven i købet ligner Cole Porter, den engelske skuespiller og musical performer Leo Andrew, som har den helt ideelle upper class elegance, Nicoline Sif Møller, der må være dette lille lands mest oversete musicalsangerinde (trods et par sporadiske hovedroller)og Katrine Falkenberg, med jazzy stemme og kæk, erotisk udstråling.
Alle som en gør de det strålende i deres skiftende karakterer og isærdelehed vokalt, ledsaget af pianisten Stuart Goodsteins elegante og stilsikre akkompagnement. I modsætning til Vivienne McKee’s tidligere Cole Porter cabaret for mange, mange år siden, er sangene ikke oversat hvilket understreger Porters overlegne talent for vittige rim og virtuose leg med ordene.
Der er mange små højdepunkter undervejs; Katrine Falkenbergs “Lost Liberty Blues”, og “Throwing a Ball Tonight” som synges sammen med Nicoline Møller, herrernes elegante “Did you Evah?”, Leo Andrews Noel Coward-version af “Let’s do It”, et strålende potpourri fra “Anything Goes” med Nicoline Møllers forrygende “Blow Gabriel Blow” som en decideret showstopper. “I’ve Got You Under My Skin”, handler her om Porters homoseksualitet og synges af Andrew og Harris, og med Leo Andrews frække “Let’s Misbehave” får #MeToo også lige sneget sig ind 55 år efter Cole Porters død. Katrine Falkenberg lader ikke Marilyn Monroe meget efter i sin sødmefuldt kælne “My Heart Belongs to Daddy” og det er muntert når Vivienne McKee sammen med mændene synger “Brush up your Shakespeare” fra “Kiss Me Kate”.
Som nævnt spiller forestillingen i Krudttønden på Østerbro, og det er i virkeligheden et mærkeligt valg til denne elegante, sophistikerede musikalske fortælling. Det er et dystert, mørkt, brølende varmt lokale, der bogstaveligt talt lugter af brændt svovl, og det er en lokalitet, der står i slående kontrast til showets tidsbillede og ekstravagante elegance.
“Oh Baby – It’s Cole” spiller frem til og under hele den kommende CPH Stage indtil 1. juni, og man må håbe, at der viser sig at være at være et så stort publikum til dette vellykkede musikalske show, at man måske kan genopsætte det i mere ideelle rammer.
“Oh Baby – It’s Cole” musik og sangtekster af Cole Porter. Manuskript: Vivienne McKee.
Instruktion: Vivienne McKee. Scenografi & kostumedesign: Kirsten Brink. Koreografi: Peter Friis. Musikalsk indstudering & kapelmester: Stuart Goodstein.
Medvirkende: Nicoline Sif Møller, Katrine Falkenberg, Sebastian Harris, Leo Andrew og Vivienne McKee.
Produceret af London Toast Theatre. Spiller i Krudttønden til 1. juni.
Anmeldt 15. maj (premiere)
Forestillingsfoto: Thomas Petri – der var desværre ingen billeder til rådighed af det fulde cast.