82-årige Lone Hertz’ tilbagekomst til revyen bliver en ubetinget succes på Harmonien i Rødvig, hvor også de yngre viser sig fordelagtigt frem.
* * * *
Der er ingen tvivl om hvem der er hovednavnet i Harmoniens Revyperler i det hyggelige Kulturhus i badebyen Rødvig. 82-årige Lone Hertz er blevet lokket med og spiller revy for første gang i 46 år, og det er ikke kun af navn eller ceremonielt; næh, hun arbejder skam for sagen og har tre solonumre, hvoraf de to i hvert fald går rent hjem.
Først åbner hun hele ballet med Børge Müller og Karen Jønssons “I aften”, sødt og kært og med en koket omskrivning til sidst, der lyder at navnet Corona er bandlyst – i aften.
Endelig lukker og slukker hun på fineste vis med Ludvig Brandstrup og Kai Normann Andersens “Pige træd varsomt”, som her, sunget af den ældre skuespillerinde med et langt sceneliv i bagagen får helt nyt, og meget smukt liv.
Publikum kvitterer med velfortjent hyldest.
Revyperler er som bekendt lavet ud fra konceptet om at man benytter gamle numre, der har vist sit værd, og pifter dem lidt op, enten med et nyt vers eller en anderledes vinkel og supplerer det hele med et par nye numre. Således udnyttes revyens to yngstes musikalske talenter, når Emil Birk Hartmann og Charlotte Amalie Kehlet, med hhv. guitar og violin hylder afdøde Bent Fabricius-Bjerre i en musikalsk åbning af 2. akt. Revyens kunstneriske leder, Max Hansen, leverer herlig fuldemandskomik med go’e gamle jokes på vej hjem fra byen, en figur, som så meget passende også bliver introduktion til den gamle Jørgen Ryg-klassiker “Pyt!”. Max Hansen er en af de nulevende revykunstnere der bedst mestrer kunsten af foredrage en vise, og det lykkedes ham at levere “Pyt!” uden at man sidder og savner Rygs helt særlige betoninger – særlig meget.
Emil Birk Hartmann er et friskt pust i hvad der vist er hans revydebut. Han er mesterlig som stresset stresskonsulent, og gør fyldest som udrydningstruet Pingvin i et af de få Carl-Erik Sørensen-numre, som trods sine skarpe rim ikke rigtigt bliver andet end lidt mavesurt.
Charlotte Amalie Kehlet har et par gange tidligere været med i netop Revyperlerne, og får latteren frem når hun afbryder sit sangnummer for at flirte meget direkte med en publikummer på første række.
Det er mærkeligt at opleve, hvordan et nummer om et homopars besøg hos en befippet præst siden det blev vist første gang i 2012 i Cirkusrevyen, totalt har mistet sin relevans. Her har tidens tand på ni år gjort en tidsaktuel sketch håbløst uddateret og nummeret fremstår i 2021 som direkte pinligt. En pigesnak mellem den modne Lone og den unge Charlotte Amalie om seniordating og sex er for lang og langsom, og så er Lone Hertz simpelthen for sød og mild i tonen til at Carl-Erik Sørensens skarpe vise om ytringsfrihed for alvor får svirp.
Men alt andet lige, så er Revyperlerne fortsat i god gænge. Revyen er underholdende og med den rette snert af poetisk nostalgi, og så kommer publikum til at knuselske Lone Hertz hver aften.
“Harmoniens Revyperler – Vaccinen med grinegaranti”.
Tekst & musik: Mathias Grove, Børge Müller, Karen Jønsson, Rasmus Krogsgaard, Vase & Fuglsang, James Price, Peter Oliver Hansen, Henrik Lykkegaard, Carl-Erik Sørensen, Tanja Grunwald & Max Hansen, Bent Fabricius-Bjerre, Søren Anker Madsen, Epe, Aage Stentoft, Ditte Hansen, Jan Svarrer, Ludvig Brandstrup og Kai Normann Andersen.
Instruktion: Max Hansen (med assistance af Donald Andersen). Scenografi: Morten Jørgensen. Kapelmester: Mathias Grove.
Medvirkende: Lone Hertz, Charlotte Amalie Kehlet, Emil Birk Hartmann og Max Hansen.
Spiller i Kulturhuset Harmonien til 31. juli.
Anmeldt 25. juni (premiere).