Anne Linnet-teaterkoncerten ”Jeg er jo lige her” er rykket fra Det kgl. Teater til Aarhus Teaters store scene. En smuk, intens og uhyre vel-performet forestilling, men hvad vil de egentlig med den?
* * * *
Anne Linnet-teaterkoncert, på Aarhus Teater, som åbningsbegivenhed af Aarhus Festuge. What’s not to like, som man siger. En stensikker succes. Publikum vil vælte i teatret, og de vil som da jeg så forestillingen på den sidste forpremiere inden lørdagspremieren, synge, nynne og rocke med på hit-kavalkaden af sange, inden de kvitterer med stående applaus som tak for sangene.
Det er fuldt fortjent, for de 11 skuespillere/dansere og fem musikere på scenen leverer en formfuldendt lækker forestilling. Smukt, intenst og uhyre vel-performet. Pakket ind i lækkert lys, en nøgen, hvid scenografi og opfindsomme kostumer, der både bryder med alle konventioner i forhold til mands- og kvindebeklædning, men samtidig meget elegant beskriver Anne Linnets forhold til køn og kærlighed. Smukke kvinder og lige så smukke mænd. Kærligheden er universel. Ikke kønsbestemt. Og den opstår i mødet mellem mennesker – og i mødet med musikken.
”Jeg er jo lige her” er som teaterkoncerter normalt er det, uden en egentlig handling, uden en samlende fortælling, men kan dog her bindes sammen af en form for rød tråd i form af en hyldest til kærligheden i alle regnbuens farver.
Jeg så ikke forestillingen da den spillede på Det kgl. Teater, og skal derfor ikke kunne sige om den er blevet bedre af at være rykket til Anne Linnets hjemby, eller om ændringerne i besætningen på scenen har forringet eller styrket udtrykket. Tammi Øst er genganger fra København, det samme gætter jeg på, er tilfældet for de fem udsøgt fantastiske dansere, mens Aarhus Teater har bidraget med Rikke Bilde, Victor Pascoe Medom, Jacob Madsen Kvols, Marie Marschner og Andrea Øst Birkkjær. Og ja, hun er datter af Tammi, og jo, talent er arveligt.
Mens Tammi Øst med en enestående scenisk autoritet fremfører ”Det er ikke det du siger” så nakkehårene rejser sig og man fremover vil få svært ved at høre originalen med Sanne Salomonsen, så fremstår Andrea Øst Birkkjær med en betagende ungdommelig renhed i den smukke ”En forårsdag”, og brænder stærkt igennem i ”Misbrugt og forladt” efter pausen, hvor forestillingens stil bliver mere rå, og hvor det for alvor bliver danserne, der imponerer stort i Signe Fabricius’ voldsomt fysiske og billedskabende koreografi.
Alle seks sangere imponerer, sammen og hver for sig. Bandet spiller godt, med en spændende brug af såvel elektroniske instrumenter som klassiske instrumenter som cello og violin, der igen peger direkte mod den egentlige hovedperson, komponisten Anne Linnets brede genremæssige fascination.
Alt er sådan set godt, men man kan alligevel sidde en smule uforløst tilbage. For hvad er det egentligt de tre instruktører; Signe Fabricius, Thomas Bendixen og Morten Kirkskov vil med forestillingen? Det er jo ikke fordi Anne Linnets musik ikke tidligere er blevet bearbejdet til den dramatiske scene, og selvom ikke alle forestillingens 26 sange er fra bunken af deciderede hits, vi alle kender, så er det tankevækkende, at ingen af de sange, Anne Linnet selv nævner som skelsættende for hende i det meget omfattende interview i forestillingens trykte program, er med i forestillingen.
Tre sange fra det provokerende ”Marquis de Sade”-album, der indleder anden akt, har det problem, at de i deres original-versioner var så teatralsk iscenesat, og visuelt stilskabende, at de i dette teaterkoncert-koncept ikke tilføres noget nyt, hvor godt ”Nattog” og ”Glor på vinduer” end synges af hhv. Rikke Bilde og Andrea Øst Birkkjær, og hvor smukt danserne – tilsat den kvindelige violinist – end bevæger sig.
”Jeg er jo lige her” tilføjer således ikke noget til fortællingen om Anne Linnets musikalske og personlige univers. Det er en smuk og intens musikalsk performance. En på alle måder lækker og velproduceret forestilling. Den skal nok blive en succes, men for at blive lidt klogere på Anne Linnet, skal man huske at investere i det trykte program.
”Jeg er jo lige her”. Teaterkoncert med musik og tekst af Anne Linnet, med bidrag af Jan Glæsel og Johannes Møllehave.
Instruktion: Thomas Bendixen, Morten Kirkskov og Signe Fabricius. Scenografi og kostumedesign: Maje Ravn. Koreografi: Signe Fabricius. Lysdesign: Jonas Bøgh. Musikalsk arrangement: Jesper Mechlenburg. Konceptuerende lyddesign: Rasmus Kreiner. Lyddesign: Lars Gaarde. Kapelmester: Søren Graversen.
Medvirkende: Tammi Øst, Rikke Bilde, Andrea Øst Birkkjær, Marie Marschner, Jacob Madsen Kvols og Victor Pascoe Medom. Dansere: Olivia Sol Anselmo, Mads Gronemann, Luc Boris André Kouadio, Adam Tocuyo og Oliver Zohore. Musikere: Søren Graversen, Katrine Grarup Elbo, Søren Bigum, Mikkel Fisker og Jesper Berg, samt Anne Linnet (samplinger).
Samproduktionen mellem Aarhus Teater og Det kgl. Teater.
Spiller på Aarhus Teater til 2. oktober.
Anmeldt 27. august (forpremiere)