Totalt gakkede, musikalske løjer på Odenses Teater 95B. Det er helt ude i sandet, og rigtigt sjovt.
* * * *
Forleden kunne den københavnske vintertradition, Crazy Christmas Cabaret, fejre 40-års jubilæum. Så længe har de ikke været i gang med juleløjerne i Odense, men det er faktisk ottende gang, at trioen Sara Gadborg, Kasper Møller og Rudy Tom Due laver deres ‘Knas’-forestillinger på Teater 95B, og ud fra mit beskedne kendskab til de forrige – jeg har set én før denne – så vover jeg at mene, at de næppe har været bedre end i år.
Det er ikke unfair at sammenligne Knas med de engelske Christmas Cabarets. Det er samme type crazy humor, der praktiseres, og fra år til år går mange af de samme virkemidler i arv.
En fjollet eksistens ved navn Waldorf er således den gennemgående karakter, og han har gennem årene transformeret sig gennem tid og sted alt efter hvilke vanvittige ideer holdet bag er kommet med. I år er han så landet i den ægyptiske ørken, som legionær, og her drømmer han om rigdom og magt, mens sandet stille og roligt løber ud af timeglasset for ham. Han er et opblæst fjols, men alligevel sidder man og har lidt ondt af ham, når alt ender med at gå hans snobbede næse forbi; prinsessen, staven med stjerne i toppen og al den ukendte gravs guld og pragt.
Kasper Møller giver Waldorf med en vidunderlig patetisk ynde, og en flot sangstemme i forestillingens mange sange, blandt andet en uafrystelig morsom udgave af Whitney Houstons “I will always love you” udsat for mandsstemme. Sangene er alle skrevet på velkendte melodier og det er ikke teksterne, der er forestillingens styrke. De er – som det meste disse to timer – mest af alt rablende vanvittige. Waldorf vrøvler rundt med ordsprog, sætninger og ord, som konsekvent udtales forkert. Guden Anubis kalder han for ‘Anus Ib’ – ja, det er der vi er, men på forunderlig vis kommer man langt med charme og vital spilleglæde, så det mere end går. Det går godt.
Sara Gadborg er den i trioen, der har været mest omkring i revy-og teaterlandskabet også uden for Odense, og hun er både et musikalsk og et komisk talent ud over det sædvanlige. Hun leverer tre meget morsomme karakterer her; den tyggegummignaskende ægyptiske prinsesse, der er adopteret som spæd fra Ishøj, men som man siger; du kan tage barnet ud af Ishøj, men ikke tage Ishøj ud af barnet.
Hun er også den mandhaftige arkæolog på jagt efter artifakter, og den drinks-sippende jetset-hustru med både tics og tourette, der sammen med sin mand (også han spillet med britisk arrogance af Kasper Møller) vil gøre oasen til et mondænt ferieparadis. Endelig gør Rudy Tom Due lykke som entreprenant ægyptisk ørkenguide og som læspende sultan med guldtand.
Som nævnt er “Knas i Oasen” det rene og skære tant og fjas. Et enkelt sted bliver der lige sagt noget om at slette beskeder, men ellers er det satirefri zone. I stedet leverer trioen totalt gakket karakterkomik, med myriader af fjollerier og på et højt musikalsk niveau.
Det hele er (vist nok) skrevet af holdet selv og Kjeld Høegh har instrueret med en god evne til at få de tre medvirkende ind og ud af scenen i de skiftende roller i et ikke uimponerende puslespil.
Er du i Odense i december så tag forbi og få et uforpligtende grin på Teater 95B. Det skal ærligt indrømmes, at løjerne er hurtigt glemt, men det er dæleme morsomt mens det står på – og det er altså også en kvalitet.
“Knas i Oasen”
Af og med: Sara Gadborg, Rudy Tom Due og Kasper Møller.
Instruktion: Kjeld Høegh. Musiker: Anders Møller.
Spiller på Teater 95B i Odense til 13. december.
Anmeldt 1. december (premiere).