Revysæsonen skudt i gang i Odense, hvor budskaber om fred og frihed går gennem revyen som en rød tråd. Anmeldelsen bringes i samarbejde med Ekstra Bladet.
* * * *
Charlie Chaplins legendariske ballon-ballet med kloden får en renæssance i Odense Sommerrevy, hvor Thomas Mørk som Ruslands diktator Putin ’leger’ med verden, og hvor et par uskyldigt ærlige børne-tv dukker taler lige ud af posen om forskellen på syriske og ukrainske flygtninge.
Det er to eksempler på, at Odense Sommerrevy i 2022-klæder formår at rumme såvel det poetiske, det morsomme og det mere alvorlige. For krigen i Ukraine er i fokus i flere af revyens 26 numre, og det samme er et fromt, fynsk budskab om fred og frihed.
Ikke mindst elegant eksekveret i det musikalske fredspotpourri med tekst og musik af blandt andre Sting, Lennon/McCartney og PH, som slutter revyen af, og i så vel åbning som finale. Det er en mere poetisk og alvorsfuld udgave af den fynske teltrevy, der er vokset sig stor på bare få år, og det klæder faktisk revyen at den ikke kun er sjov og spas.
Ikke således forstået, at årets revy ikke er morsom; det er den bestemt. Især når hele holdet – Vicki Berlin, Lone Rødbroe, Lars Arvad, Thomas Mørk og Henrik Koefoed giver den som Bogenses svar på The Rolling Stones. Men revyen tør mere i år end tidligere, med sin politiske satire, og det klæder den.
Revyens undertitel er ”Slip latteren løs”, men det sker faktisk kun delvist. Der mangler lige det tip-topnummer eller to, hvor teltdugen virkelig blafrer og man griner så man er bange for at tisse lidt i buksen. I stedet gør de det på scenen – altså tisser lidt i buksen – i to numre endda. I det ene er Lone Rødbroe en kvinde, der for enhver pris vil medvirke i et tv-program, mere effektiv end egentlig elegant, og i det andet, er Thomas Mørk ganske forrygende som autodidakt angstcoach. Vicki Berlin har sendt sin Camilla-figur på pension, blot for at hun her genopstår som en af de sociale mediers alvidende konspirationstrolde, der ved mere end alverdens professorer, for hun har nemlig set en video på Youtube! Henrik Koefoed optræder som sidste år træfsikkert som H.C. Andersen, der fortæller et moderne eventyr; i år det om strammerprinsessen Inger Støjberg, og Lars Arvad agerer fint som bl.a. tidspresset flex-taxa chauffør på overarbejde.
Det er i det hele taget gedigent holdarbejde, hvor alle har noget at bidrage positivt med. En revy, der underholder med musikalitet, komik og altså også en snert til eftertænksomheden.
Revyen er smukt pakket ind i forårskådt blomsterflor af Marianne Nilsson, med Morten Wedendahls velspillende orkester placeret i et væksthus midt på scenen, og Joy-Maria Frederiksen har instrueret med stilsikker fornemmelse for timing, tempo og flow. Revyen er bedst efter pausen, sådan skal det også helst være.
Efter corona, kom krigen til Europa, men Odense Sommerrevy giver lidt håb med sit budskab om fred og frihed – og et godt grin.
Odense Sommerrevy.
Tekst og musik: Niels Olsen, Vase & Fuglsang, Jacob Weble, Bjørn Bønne Christensen, Josephine Nørring, Morten Wedendahl, Jacob Morild, Tchaikovskij, Carl-Erik Sørensen, James Price, Jan Svarrer, Søren Anker Madsen, Vicki Berlin, Frederik Karstrøm, Leif Maibom, Rasmus Krogsgaard, Skoller & Darin, Lennon, Sting, McCartney, Jackson, Bacharach & David Simpson, Ashford, PH og Kai Normann Andersen.
Instrruktion & koreografi: Joy-Maria Frederiksen. Scenografi: Marianne Nilsson. Kostumer: Henrik Børgesen. Kapelmester: Morten Wedendahl
Medvirkende: Vicki Berlin, Lone Rødbroe, Henrik Koefoed, Thomas Mørk og Lars Arvad.
Spiller i Teltet på Engen i Odense til 11. juni.
Anmeldt 5. maj (premiere)
Forestillingsfoto: Peter Kjeldsen