Sylespids engelsk-sproget komedie om Hollywoods vrangside.
* * * *
De name-dropper i ét væk. Taler sig selv helt op på piedestalen. Er selvoptagede og helt på skideren.
Dramatikeren Neil LaButes komedie om livet på sunny side of Hollywood Hills, “The Money Shot”, som netop nu kan opleves på Krudttønden på Østerbro, er en besk og sylespids satire om Hollywoods vrangside.
Forestillingen spillede en periode sidste sensommer, og er taget op igen nu, hvor vi er fri af corona-restriktioner, og produceres af teatret med det pudsige navn Down The Rabbit Hole. Det er et engelsksproget teater, og selvom skuespillerne alle er danske, så spilles “The Money Shot” på engelsk og det giver mulighed for alle dette sprogs fine, og ikke mindst dobbelttydige nuancer, som lidt for ofte forsvinder i oversættelser, hvor gode de end er.
Scenen er sat på terrassen udenfor en luksusvilla i de mondæne Hollywood Hills i Los Angeles. Her har filmstjernen Karen slået sig ned med sin lesbiske kæreste Beverly, som har en noget mere tilbagetrukket rolle i filmbranchen – tilbagetrukket nok til at være den, der kan gennemskue hele filmbyens narcissistiske cirkus af selvoptaget bullshit. Parret har besøg af Karens medspiller i en ny film, Steve, en midaldrende macho filmstjerne, med et ego på størrelse med Mount Everest og en hjerne på størrelse med en peanut. Han har medbragt sin purunge trofækone, Missy, der drømmer om en karriere på the big screen, og som viser sig måske alligevel ikke at være helt så dum som hun giver indtryk af.
Årsagen til mødet er at Karen og Steve medvirker i en excentrisk europæisk filminstruktørs erotiske actionthriller, og han vil have at Karen og Steve skal have ægte sex sammen foran kameraet. De skal bare lige have deres samleveres accept først – og derfor mødet. Kemien er bare ikke helt god, for Steve er typen, der siger alle de forkerte ting på det helt forkerte tidspunkt; er homofob, racist og fuldkommen tonedøv overfor verden udenfor hans egen lille, indsnævrede ego-boble, og som aftenen udvikler sig oprulles stribevis af personlige pinagtigheder. Karen og Beverly har nemlig også deres små udfordringer at slås med.
I “The Money Shot” dissikerer LaBute Hollywoods overfladiskhed, tegner et billede af mennesker som brug-og-smid-væk-genstande, ironiserer over hvor langt man vil gå for at få succes, og over filmbyens dobbeltmoral. Han harcellerer over et miljø, der er både rascistisk og homofobisk og er fastgroet i en nærmest middelalderligt kønsrolle- og menneskesyn. Teksten er morsom på den morbidt-sarkastiske facon. Nogle steder måske lige letkøbt nok, men finurlig i sin spidse satire, som alligevel ikke forekommer at være overvældende meget sat på spidsen.
Og stykket spilles på Krudttønden i Jeremy M. Thomas’ tempofyldte iscenesættelse med overskud og masser af fysisk energi. Dina Rosenmeier og Tomm Voss er ganske troværdige som de to falmende filmstjerner i deres karrieres efterår, der føler sig tvunget til at gøre noget, nærmest lige meget hvad, for at give karriererne lidt kunstigt åndedræt, Mikka Deleuran er den unge wannabe, der lider af spiseforstyrrelser og som viser sig at have en overraskende indsigt i hvordan man indspiller sexscener, hvorfra mon? Endelig giver Dorte Rømer sin Beverly noget af den menneskelighed, som betyder, at vi trods ikke helt mister troen på det gode i livet.
Den glamourøse filmverden har i den grad en vrangside, og den er den der udrulles for i løbet af to morsomme og indimellem tåkrummende pinlige timer.
Det er ikke så meget engelsk-sproget teater man kan opleve i København, så man bør give sig selv muligheden, når den er der. “The Money Shot” spiller til og med 28. maj.
“The Money Shot” af Neil LaBute.
Instruktion: Jeremy M. Thomas.
Medvirkende: Dina Rosenmeier, Dorte Rømer, Mikka Deleuran og Tomm Voss.
Produceret af Down The Rabbit Hole, og spiller i Krudttønden til 28. maj.
Anmeldt 17. maj.
Foto: Laura Ioane.