Vital og vellykket amatøropsætning af Sebastians musical “Skatteøen” på det ydre Nørrebro.
Der gives ikke stjerner da der er tale om en amatørforestilling
Det er ikke ofte, at jeg ser amatørforestillinger. Dels er der sjældent tid til det, dels så føler jeg det ofte vanskeligt at nyde ivrige amatører på scenen, når jeg til dagligt ser vores bedste scenekunstnere på teatret. Men der findes mange ambitiøse og dygtige amatørscener i landet og indimellem kan det være særdeles gavnligt at kaste et blik på hvad der ligger og ulmer i lagene under den professionelle scenekunst.
Således lod jeg mig lokke til Biblioteket på Rentemestervej i Nord-Vest, hvor Nørrebro Musical Teater siden 19. oktober med stor publikumssucces har spillet Sebastian’s musical “Skatteøen” i teatersalen på tredje sal.
Nørrebro Musical Teater har eksisteret siden 2017, og det siger lidt om deres ambitionsniveau, at den første forestilling dengang var Stephen Sondheims “Sweeney Todd”. Siden har man erkendt, at nogle opgaver er mere tilgængelige for amatørsangere og skuespillere end lige Sondheim, og i den henseende synes valget af årets forestilling “Skatteøen” mere velvalgt.
Teatret får altid professionelle instruktører til at arbejde med forestillingerne, og der afholdes åbne auditions på alle roller, så der ikke bliver tale om en ‘lukket klub’. I år er forestillingen instrueret af musicalperformer Rasmus Krabsen Albeck, som har fået det bedste ud af et cast på ikke færre end 23 medvirkende og et særdeles vellydende otte-mands m/k orkester.
Albeck har gjort “Skatteøen” både mere dyster og rå, mere komisk karrikeret og mere musikalsk vital end jeg erindrer at de professionelle opsætninger har været, jeg har set gennem årene på Folketeatret. Det klæder bestemt værket, for selvom det er en lang forestilling – to timer og 45 minutter inklusive pause – så keder man sig ikke undervejs på Nørrebro – det har jeg ellers altid gjort når jeg har set professionelle opsætninger af “Skatteøen”.
Der er godt gang i de musikalske optrin under ledelse af kapelmester Jonas Hinze, og den musikalske vitalitet er sammen med de medvirkendes smittende energi er stor gevinst. Der synges generelt betragteligt bedre end der spilles komedie, men selvom Frederik Stener Pedersens affekterede homo-karrikatur af den engelske adelssnob Godsejer Trelawney er overspillet ud over alle grænser, så er det alligevel befriende morsomt.
Jeg noterer mig også særdeles lovende indsatser af Mads Pedersen som sørøveren Israel Hands, Oliver Holm Rasmussen og Tai Segel i hovedrollerne som Jim Hawkins og Long John Silver. Den efterladte Ben Gunn’s vanskelige showstopper “Ostesangen” er en stor udfordring for Frederik Thorenfeldt Poulsen, som han bestemt løser flot. Jeg har tidligere oplevet professionelle sangere/skuespillere gå ned med mus og mænd i den næsten ikoniske popklassiker “Fuld af himlens stjerner”, som er blevet udødeliggjort af Lis Sørensen, men hatten af for Maria Kinnerup, der her ikke alene synger den flot, men som også lægger en sjælssmerte bag ordene, som alt for ofte forsvinder i kampen for at holde tonerne.
Det er amatører, og niveauet er ujævnt. Men spilleglæden, energien, orkestret og den friske instruktion er særdeles vellykket. Ambitionsniveauet mærkes, og et stort publikum har belønnet entusiasmen. De sidste tre forestillinger i denne omgang er faktisk udsolgt, og der er oprettet venteliste. Det er ikke mange professionelle teatre, der kan opnå det i disse tider.
Så hold øje med Nørrebro Musical Teater, der snart laver en lille juleforestilling for børn, og igen næste efterår vil sætte endnu en stor musical op på det ydre Nørrebro.
—–
“Skatteøen” tekst og musik af Sebastian.
Instruktion: Rasmus Krabsen Albeck. Scenografi: Anne Sofie Lund Frydendahl. Koreografi: Rina Hirschorn. Stunt-instruktion: Jan M. Jensen. Kostumedesigner: Julie Krøjer Hansen. Kapelmester og korleder: Jonas Hinze.
Medvirkende: Oliver Holm Rasmussen, Tai Segel, Jens Vinther, Frederik Stener Pedersen, Morten Ask Heebøll Christensen, Maria Kinnerup, Frederik Thorenfeldt Poulsen, Stefan Emil Steffensen, Louise Skov Stoholm, Amalie Bentzen, Therese Schønveller Larsen, Nathaniel Ellekjær, Mads Pedersen, Martin Lyngkvist Findsen, Kasper Bøje Hansen, Christian Hay Sørensen, Rasmus Munck Soltau, Benjamin Ersgaard, Sarah Ankær Pærgård Pedersen, Mie Rønde Rasmussen, Jonas Carlsson, Kim Erik Thise Ankler og Maja Quist Larnkjær.
Produceret af Nørrebro Musical Teater v/ Henrik Friis Madsen.
Spiller på Biblioteket, Rentemestervej København NV til 5. november.
Set 2. november.
Foto: Nicolai Hegelund