Veltimet road-komedie om to kriseramte, midaldrende mænd er både sjov og melankolsk.
* * * * *
John er filminstruktør. Stor i slaget, fræk, impulsiv og lidt af en ’smart-i-en-fart’-type. Flemming er tandlæge fra Virum. Ordensmenneske og en tørvetriller. De to mænd har intet tilfælles, udover at de begge er strandet i en strejkeramt spansk lufthavn på vej hjem til Danmark. Og så har de været gift med den samme kvinde.
Det umage par i René Vase og Jannik Fuglsangs komedie ”Eks-mænd” spilles med ypperlig timing af Niels Ellegaard og Henrik Lykkegaard, der netop draget ud på en landsdækkende turné, som varer marts måned ud – inden forestillingen til april spiller på Folketeatret.
D’herrer skal altså i dobbelt forstand ’på farten’, for ”Eks-mænd” er en road-komedie, hvor de to mænds eneste udvej til at komme hjem fra Spanien er at leje en bil og køre de mange tusinde kilometer hjem til hvad der viser sig ikke at være helt så rosenrødt hjemme i Danmark.
Vi følger dem på vej gennem Spanien, Frankrig og Tyskland, hvor et venskab langsomt udvikler sig mellem dem, i takt med at ulykkerne og uheldene hagler ned over dem.
Det er både meget morsomt skrevet af revyveteranerne Vase & Fuglsang, som stille og roligt er ved at udvikle sig til fuldtonede dramatikere, og samtidig viser det sig at være en varm og rammende fortælling om midaldrende mænd i identitets- og livskrise.
Tingene er ikke helt som de to mænd gerne vil have det. John, eminent gestaltet af Niels Ellegaard, skriver på et filmmanuskript, som han inderst inde godt selv ved er en dødssejler, og Henrik Lykkegaards vidunderligt forknytte og tilknappede Flemmings sølvbryllups+ ægteskab med Johns eks-kone, Camilla, er gået fløjten. Han har været i Spanien for at afvikle parrets hus, det sidste der var tilbage fra det samliv, og skal hjem til en uvis fremtid, hvor kun tandlægeklinikken synes at være et fast holdepunkt. I mens parret langsomt, og bestemt ikke uden udfordringer, nærmer sig Danmark, begynder de at turde gøre det, der er så svært for mænd i halvtredserne; åbne for følelserne og tankerne.
Dermed bliver den blot fem kvarter lange forestilling både en komedie, som man konstant sidder og klukler af, og et melankolsk kig ind bag de to mænds skramlede facade.
Vase & Fuglsang har selv instrueret. Det er ikke altid en god idé, at dramatikeren selv instruerer, men her er manuskriptet så stramt og stringent, og instruktørparret kender skuespillerne så godt, at det virker som en ideel symbiose. Tekstens kvikke one-liners, og karakterernes diskrete mimik leveres med yderst veltimet balance. Samspillet mellem Ellegaard og Lykkegaard er en fornøjelse.
”Eks-mænd” har været længe undervejs. Allerede for to år siden stod man med en premiereklar forestilling, da corona-restriktioner lukkede landet ned. I ugevis holdt man forestillingen vedlige for det tilfælde, at man igen måtte spille – og dermed skulle overholde sine forpligtelser overfor landets teaterforeninger – men det skete ikke. Der synes dog heldigvis ikke at have samlet sig støv på hverken fortælle- eller spilleglæde. ”Eks-mænd” – med undertitlen ’Sku’ vi se at komme videre’ – er bestemt en fornøjelse.
—-
”Eks-mænd – Sku’ vi se at komme videre” af René Vase & Jannik Fuglsang.
Instruktion: René Vase og Jannik Fuglsang. Scenografi og kostumer: Kirsten Brink. Lysdesign: Baard Nilsson. Lyddesign: Michael Roger Henriksen. Videoteknik: Lasse Storm og Baard Nilsson.
Medvirkende: Niels Ellegaard og Henrik Lykkegaard.
Produceret af Folketeatret Turné.
Spiller på turné til 30. marts. Derefter til 23. april på Folketeatret.
Anmeldt 10. januar(presse-premiere) i Grøndals Centret.
Foto: Thomas Petri.