Forside Anmeldelser 2023 KOOL KOOL KINA

KOOL KOOL KINA

572
0

Formidabel Jens Albinus som historieprofessor på den helt store nedtur. ”Kool Kool Kina” sætter fokus på en kriseramt verden.

* * * * *

Oskar er professor i historie, glødende kommunist af den gammeldags slags, der hylder Maoismen og den kinesiske kommunisme. Aldeles insisterende ser han kun på kommunismen gode sider, og accepterer nødvendigheden af diktaturets form, fordi det or ham er indlysende, at det i sidste ende gør mest godt for befolkningen.

Den slags kunne man mene da Oskar var ung tilbage i 1970’erne, men i dag gør disse tanker ham til en boomer-paria i et ungt, dynamisk, neoliberalt samfund. Et samfund Oskar kun møder med foragtelig trods.

Han har en blog, han kalder Kool Kool Kina – med K – og som derfor sammenlignes med Ku Klux Klan, men alle de gode domæner er allerede taget, som han siger – og tilføjer en vaskeægte boomer-joke; ligesom alle de gode kvinder – du er vel gift?

Oskar er fraskilt, han har næsten mistet kontakten til sin voksne datter, der bare ikke kan holde ham ud længere, og da hans ytringer på bloggen også bliver for meget for Universitet, så bliver han fyret. Nedturen er begyndt, og derfra går det kun nedad mod den totale, afklædte ydmygelse.

Jens Albinus er intet mindre end formidabel i rollen som Oskar på det lukningstruede Katapult i Aarhus, hvor han bruger hele sit talent, og hver en fiber i sin krop i portrættet af den mere og mere desperat forkvaklede mand, der i tiltagende grad synker mod samfundets bund.

Om dagen må han finde sig i at arbejde som kustode på et museum, der ledes en af en ung, dynamisk og toptjekket kvindelig direktør, med alle de rigtige meninger. Om natten hænger han ud på en snusket kinesisk luderbar, hvor han køber sex af Arena, hvis asiatiske oprindelse han ikke helt kan definere. På museet optræder den kinesisk-danske performancekunstner Ai (AI er også forkortelsen af det hastigt fremstormende fænomen Artificial Intelligence eller kunstig intelligens), som i sin kunst tager afstand fra Kinas totalitære regime og brud på menneskerettighederne. Oskar oplever sine idealer og det eneste han for alvor har troet på hele livet, blive pillet fra hinanden, bid for bid, mens han stædigt kæmper for at bevare sin tro.

Aleksa Okanovic har skrevet det 90 minutter lange skuespil, som kommer hele vejen rundt; inkluderer højaktuelt Ruslands invasion af Ukraine, som han lader Oskar have forståelse for, aldersdiskrimination, kønsroller, kønsidentitet, sexisme og MeToo. Måske gaber han over lige lovlig meget i den omfattende tekst, når han forsøger at gøre Oskar til et symbol på hele den kriseramte verden, og jeg synes måske nok at det dramaturgiske greb med til sidst at lade Oskar være totalt nøgen i den ultimative ydmygelse er unødvendig. Den er set før, og set bedre før, blandt andet i netop Aarhus i Christian Lollikes formidable ”Erasmus Montanus”. Men teksten har mange kvaliteter, og især Jens Albinus synes at udnytte alle dens muligheder. Hans sarkastiske trods overfor de unge chefer, hans insisterende facon overfor datteren, og ikke mindst den måde han lader Oskar krakelere på, hvor han nærmest fysisk krymper for øjnene af os, er ganske enkelt fremragende. Omkring ham er Sofia Mileva Čukic og Linh Tuyet Le i de skiftende kvinderoller aldeles dækkende, og fysisk dragende, og Signe Kroghs røde boks-scenografi skaber med brug af video og et effektfuldt lysdesign af Jens Hansen, en fin ramme om det totale menneskelige sammenbrud.

Det er mit første besøg på Katapult i Aarhus (skam dig, Morten!), og måske mit sidste. Teatret har fået frataget sin kommunale støtte og er akut lukningstruet. Fremtiden er mildt sagt usikker. Med en forestilling som ”Kool kool Kina” af høj, høj kvalitet, giver teatret det bedste modsvar det kan overfor de bevilgende myndigheder. Vi har brug for kunsten, også den der kradser os i øjnene, og gør ondt i sjælen. Det burde der være plads til i en stor by som Aarhus.

—-

”Kool kool Kina” af Aleksa Okanovic.

Instruktion: Simon Boberg. Scenografi og videodesign: Signe Krogh. Komponister og lyddesign: Marcus Aurelius Hjelmborg og Asger Ellegaard Bruun. Lysdesign: Jens Hansen. Kostumedesign: Åsa Gjerstad.

Medvirkende: Jens Albinus, Sofia Mileva Čukic og Linh Tuyet Le.

Spiller på Katapult i Aarhus til 7. marts og igen fra 20.-23. marts. På Momentum i Odense 9.-11. marts og på Mungo Park i Allerød 15.-17. marts.

Forestillingsfoto: Jens Peter Engedal.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her