Flotte sangerpræstationer i sød romantisk kammer-musical om kærlighed på tværs af grænser i 70’erne.
* * * *
Forestillingen ”Pennevenner” i Tivolis Glassalen minder én om hvor god en sanger, skuespilleren Casper Philipson i virkeligheden er.
Da han et stykke inde i anden akt af den lille kammermusical fuldkommen nailer Eric Carmens storladne smashhit ”All by myself” udløser det et flere minutter langt, spontant bifald fra publikum, og det er samtidig højdepunktet i en lille sød forestilling om kærlighed på tværs af Atlanten i begyndelsen af 1970’erne, skrevet af Jesper Malmose efter idé af Annette Heick, som spiller overfor Casper Philipson i den anden store hovedrolle.
Også hun leverer forestillingens sangnumre i fornem stil, og i det hele taget er det både flotte sangerpræstationer og lækker musikalitet, der holder forestillingen oppe, for handlingen er lige så letbenet og banal, som den er forudsigelig.
Engang i begyndelsen af 1950’erne havde Lisbeth og Jørgen en kortvarig affære, mens han var gift. Hun møder en amerikansk soldat, som hun gifter sig med og stikker af til USA. hvor hun får barn, og nogle år senere bliver enke. Hjemme i Danmark mister Jørgen et par og tyve år senere sin kone, og fra USA genoptager Lisbeth kontakten med et kondolencebrev. Det bliver optakten til en længere brevveksling mellem de to, hvor de udveksler musikalske hilsner på kassettebånd, og diskuterer tidens aktuelle emner som Vietnamkrigen, energikrise og bilfri søndage, frigivelsen af abort og den helt vanvittige historie om en ung mand fra Californien, William Gates, der mener at fremtidens kommunikationsmiddel er en slags skrivemaskine forbundet til en tv-skærm.
Brev for brev stiger intimiteten mellem de to, og hendes unge søn, som er på vej på musikkonservatoriet, kan godt se hvor pilen peger hen. Han spilles af Casper Philipsons talentfulde søn, Silas, og dermed har begge Philipsons børn fået teaterdebut indenfor samme uge – søster Clara som Bonnie i Odense Teaters ”Bonnie & Clyde”.
Der er mange vittige replikker og søde sekvenser i Jesper Malmoses brevdialog, som krydres med sange fra de tidligste 70’ere – fra John Mogensens ”Ensomhedens gade nummer 9” over Dionne Warwicks ”Never fall in love again” til Elvis-klassikeren ”Always on my mind”, blandet med klassiske stykker af Chopin og Schubert, som Silas Philipson spiller vældigt smukt.
Efter pausen flyder dialogen knapt så frit da Philipsons Jørgen uanmeldt dukker op hjemme hos Heicks Lisbeth i Minnesota, og dramaturgisk ramler korthuset på vej mod den alt for forudsigelige og konstruerede slutning, men der synges fortsat på højt niveau, bl.a. i Carpenters smukke ”Close to you”, som kærlighedsduet.
Erfarne Jan Hertz står anført som ’scenisk overblik’, og man kunne måske have ønsket lidt mere end det, for ”Pennevenner” synes at have potentiale til mere end den, trods de sanglige præstationer, bliver til. Et andet sted i byen, kan man i ”Moulin Rouge” opleve, hvor godt en jukebox-musical kan skrues sammen, hvis man ikke insisterer på at synge alle sangene fuldt igennem, men blot lader enkelte vers eller linjer markere en stemning, en tone eller en følelse. Trods en samlet spilletid på under to timer inklusive pause, virker ”Pennevenner” til tider lidt langtrukken og det er ærligt talt unødvendigt.
Men med absolut fine præstationer af de tre medvirkende, og med det velspillende Tivolis Husorkester som strålende opbakning, så kommer ”Pennevenner” ganske godt i mål, og mon ikke denne lille velspillede kammer-musical kommer på turné når den forholdsvis korte spilleperiode i Tivoli er slut.
—-
”Pennevenner” af Jesper Malmose efter idé af Annette Heick. Musik: En stribe hits fra 1970’erne samt Chopin, Ravel, Schubert og Rachmaninov.
Scenisk overblik: Jan Hertz. Scenografi: Tilia Lind Hasselager. Kostumer: Annette Heick. Kapelmester & arrangør: Peter Jensen.
Medvirkende: Annette Heick, Casper Philipson og Silas Philipson. Tivolis Husorkester.
Producent: Christoffer Entertainment & Tivoli.
Spiller i Glassalen til 23. september.
Anmeldt 15. september.
Foto: Camilla Winther/Tivoli