Forside Anmeldelser 2024 GÅDEKATALOGERNE

GÅDEKATALOGERNE

133
0

Prætentiøst og fortænkt thrillerteater om manipulation af tankens kraft lykkes desværre ikke.

* *

I 2021 satte Covid19 en brat stopper for urpremieren på dramatikeren Jokum Rohdes skuespil ”Gådekatalogerne”. Forestillingen nåede at blive opført én gang på Svalegangen i Aarhus for et publikum på otte personer.

Måske havde det været bedst hvis det var blevet ved det.

Nu er forestillingen, som på Teater V’s hjemmeside beskrives som ’et nervepirrende psykologisk skakspil om tankens kraft’ imidlertid vakt til live igen. Den spiller i alt fem gange i Valby, to gange i Odense og én gang i Aarhus. Med mindre, naturligvis, at der opstår en efterspørgsel efter flere forestillinger.

Jokum Rohde har skrevet en mildt sagt kryptisk tekst, der umiddelbart både kan opleves som en søns opgør med sin far, og som resultatet af et mislykket forsøg med euforiserende svampe. Begreber som manipulation, hypnose og medicinske forsøg med menneskelig bevidsthed er pakket ind i en eller form for en agent-historie fra den kolde krig. Det er sært, meget sært. Og ja, for at være ærlig, komplet uforståeligt.

Den største gåde ved ”Gådekatalogerne” synes at være, at skuespillet er kommet så langt som til opførelse.

Victor Marcussen og Anders Valentinus Dam springer mellem tid og sted i rollerne som bizar russisk bevidsthedsforsker, den sindslidende søn, Stefan Falk, hans manipulerende og ondskabsfulde far, oberst Ørhn med flere, og slider beundringsværdigt i det. Men der spilles med en prætentiøs patos, der når det bliver værst fremstår ufrivilligt komisk i Maria Kjærgaard-Sunesen ekspressive instruktion.

Christian Friedländer har lavet en interessant sekskantet scenografi, med svingbare vægge, der giver en klaustrofobisk fornemmelse af indespærring, dyster koldkrigsbunker og psykedelisk LSD-trip, og Johannes Eberl Smed har komponeret og designet et konstant ulmende lydunivers, som sine steder giver samme stemning som baggrundsmusikken til en spændingsfilm fra 1950’erne og til andre tider synes at være et lydbillede af sindets forfald. Spændende og veludført.

Mod slutningen af den halvanden time lange forestilling, der ingen ende synes at have, opfanger man replikken Vi vil alt. Hvad lykkes os? Intet, Næsten intet.

Mere præcist end dramatikeren selv, kan jeg egentlig ikke beskrive oplevelsen.

—-

”Gådekatalogerne” af Jokum Rohde.

Idé: Anders Valentinus Dam og Jokum Rohde.

Instruktion: Maria Kjærgaard-Sunesen. Scenograf. Christian Friedländer. Lyddesign og komponist: Johannes Eberl Smed. Lysdesign: Anders Kjems. Forestillingskonsulent: Pelle Koppel.

Medvirkende: Anders Valentinus Dam og Victor Marcussen.

Producent: Teater O, Teater V og Black Box Theatre.

Spiller på Teater V til 5. maj. Opføres desuden i Odense og Aarhus.

Anmeldt 1. maj (premiere)

Foto: PR-foto

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her