Forside Anmeldelser 2024 ODENSE SOMMERREVY 2024

ODENSE SOMMERREVY 2024

317
0

Den er gal med teksterne i den store revy på Engen i Odense, der for første gang tager et skridt i den forkerte retning.

* * *

Indtil kort tid inden premieren på årets Odense Sommerrevy, stod Engen i Odense under vand, og om det er de vanskelige forberedelsesforhold, der har spillet ind er ikke til at sige, men den store, fynske teltrevy er ude på dybt vand i år.

For andet år i træk er Tom Jensen både instruktør og skuespiller i revyen, hvor de faste kræfter; Vicki Berlin, Thomas Mørk og revydirektør Lars Arvad i år også har fået selskab af charmerende og sødmefulde Camilla Bendix. Tom Jensen er garant for en skæv, lettere anarkistisk tilgang til revyen, som lykkedes ganske fint på Engen sidste år, og tidligere også har fungeret godt i Hjørring, men i år er der simpelthen noget der er gået galt undervejs i processen.

Revyen mangler i skræmmende grad gode tekster. Og meget af det, der med stor sandsynlighed har virket morsomt i prøvelokalet, er ikke morsomt, når det kommer op på scenen i stor skala. Det gælder især et møde mellem to kvinder, der taler i ufuldstændige sætninger, og som bestemt beskriver en tendens til overfladiskhed i tidsånden, men som slet ikke kommer ud over rampen, og derfor bliver alt for langt. Det gælder også revyens måde at behandle Nordic Waste-sagen på, hvor et bizart sortklædt ægtepar er ved at drukne i hundelort fra naboens grund. Nummeret fremstår mere ulækkert end morsomt, måske også fordi sproget i revyen gennemgående bliver lige lovlig latrinært.

Det er i første omgang meget morsomt, når man forfølger sidste års idé med at Thomas Mørk vil have Odense til at rejse en statue af ham i Flakhaven, men pointen i det todelte nummer kunne man godt have undværet. Og sådan er det alt for ofte i en rodet og ufokuseret første akt, hvor det bedste nummer er en tænksom vise af Vase/Fuglsang/Svarrer om de unges usunde skærmtid, empatisk sunget af Vicki Berlin.

Revyen bliver bedre lige efter pausen, hvor Camilla Bendix og Vicki Berlin i en heftig rap om modne, kvindelige tv-værter løfter niveauet derop, hvor en revy af denne størrelse bør være. Det efterfølges af en gakket sketch, hvor Thomas Mørk vil snyde verden – og Tom Jensens befippede tv-vært – til at tro at han er verdens højeste mand. Mørks fysiske vanvidshumor er her og generelt i revyen, blandt andet som Fanden selv, et markant lyspunkt.

Camilla Bendix leverer Gunvor Reynbergs ”Utopia”, en omskrivning af ”Den sidste turist i Europa”, om drømmen om at en verden i brand, domineret af krigeriske despoter, kan blive bedre, med den gode skuespillers fine forståelse af tekstens nuancer. Lars Arvad tager sin Nicolaj Jacobsen-parodi en tur omkring Amalienborg – det er fandme et gammelt stadion de har – som coach for det nye kongehus, og Vicki Berlin giver sin Camilla-figur, denne gang i rollen som ung klimaaktivist, endnu en tur i manegen. Begge er helt klart det trofaste publikums favoritter.

En stribe vittige telefonsvarer-vignetter når der er sceneskift, dog af noget variabel kvalitet, er et af de aftryk Tom Jensen sætter på en revy, som nok glider over scenen i et effektivt flow, og tager sig smukt ud i Kirsten Brinks scenografi, men som savner både satirisk saft og kraft og showrevyens overdådighed. Det afsluttende 80’er potpourri om livsglæde er som sådan fint, men også uopfindsomt, og det er lidt det gennemgående tema i årets revy, at det kniber med opfindsomheden.

Uopfindsomheden gælder dog ikke den 40-års jubilerende kapelmester og revykomponist, Morten Wedendahl, der igen i år har skrevet en stribe velklingende melodier, der er bedre end de tekster, de understøtter.

Den første Odense Sommerrevy på Engen var i 2016, og hvert år siden da, har revyen haft en positiv udviklingskurve. I år synes revyen for første gang for alvor at tage et skridt i den forkerte retning. Det er således ikke kun byens stolte fodboldhold, der har det svært i sin superliga i år.

—-

”Odense Sommerrevy”. Tekst og musik af Vicki Berlin, Rasmus Krogsgaard, Morten Wedendahl, Thomas Mørk, Søren Elsner Knudsen, Leif Maibom, Sune Æbelø, Vase/Fuglsang/Svarrer, Jacob Weble/Emilie Nordentoft, Gunvor Reynberg, Lars Bisgaard og Rasmus Søndergaard, Thomas Pakula, Mikkel Tiedt, Isabel Arnold, Peter Engholm og Christopher Fabritius, Peter Friis, Tom Jensen, Katja Holm, Bo Skødebjerg og en lang række 80’er pop-forfattere og -komponister.

Instruktion: Tom Jensen. Scenografi: Kirsten Brink. Kostumer: Vibeke Valeur. Koreograf: Peter Friis. Kapelmester: Morten Wedendahl.

Medvirkende: Vicki Berlin, Camilla Bendix, Thomas Mørk, Tom Jensen og Lars Arvad.

Spiller på Engen i Odense til 15. juni.

Anmeldt 10. maj (premiere).

Foto: Skovdal Nordic.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her