Der er fuld plade til Østre Gasværks fuldstændigt magisk vidunderlige opsætning af Stings socialrealistiske musical drama om menneskene omkring et lukningstruet skibsværft i Nordøst England i 1980’erne.
* * * * * *
Hvornår har jeg sidst forladt et teater med følelsen af at ønske at vende tilbage allerede dagen efter og se det hele én gang til? Måske da jeg så ”Les Miserables” for første gang i New York en gang helt tilbage i begyndelsen af 1990’erne, men siden? Nej, egentlig ikke. Jeg har elsket mange forestillinger, og har ofte haft lyst til at gense dem, men vist aldrig som nu efter at have oplevet Skandinavienspremieren på ”The Last Ship” på Østre Gasværk Teater.
Jeg kunne se den igen i aften, og formentlig mandag med, og er sikker på at jeg ville nyde hvert sekund lige så meget som første gang.
”The Last Ship” er en magisk teateroplevelse. Intet mindre. En musical om helt almindelige mennesker i en Nordøst engelsk havneby i midten af 1980’erne. Alle arbejder på eller har en tilknytning til byens stolte værft, og har gjort det i generationer. Man bliver født som skibsbygger i Wallsend, og man dør som skibsbygger i Wallsend.
Det er popstjernen Sting, der har skrevet tekst og musik til ”The Last Ship”. Han er selv født og opvokset i Wallsend, og han har skabt fortællingen på baggrund af egne oplevelser, og der er selvbiografiske elementer i flere af historiens mange lag.
Det er fortælling om kærlighed, stolthed, udlængsel, drømme og sorg. Om ægte mennesker og ægte skæbner. Om følelser vi alle har følt på et eller andet tidspunkt i vores liv. Og der er bogstaveligt talt ikke én falsk tone i forestillingen. Musikken er melodisk og smuk, med mere end blot referencer til engelsk folkemusik som den lyder oppe nordpå, tæt på grænsen til Skotland og skotternes keltiske traditioner. Sangene er ikke blot musikalske afbræk, men bærer historien frem og videre, med stor poesi, kærlighed og varme. Teksterne er fremragende, og i øvrigt aldeles fremragende oversat af Helle Hansen, som – kan man læse i det flotte og informative trykte program – også har måttet gendigte flere sekvenser for at de skal give mening i en dansk oversættelse. Det engelske sprog har flere strenge end det danske, og Sting er en gudsbenådet lyriker, så Helle Hansen har måtte tilpasse mange af tekstens underliggende referencer.
”The Last Ship” kan på mange måder sammenlignes med den canadiske musical ”Come From Away”, der blev spillet i Fredericia i 2022 (læs anmeldelsen her). Også den handlede om almindelige mennesker, havde sit musikalske udgangspunkt i folkemusikken, og var en ensembleforestilling, hvor ingen skilte sig ud på bekostning af andre.
Sådan er det også her. For selvom det er Niels Skovgaard Andersens hjemvendte sømand, Gideon, der er musicalens mest centrale karakter, så fylder de øvrige karakterer lige så meget. Morten Lützløfts kræftsyge værkfører, Jackie, hans kone Peggy, Xenia Lach-Nielsen, pubejeren Meg, Kristine Yde Eriksen, hendes datter, Ellen, den professionelle debutant Stephanie Trelborg Hansen, tillidsmanden Billy, Jon Lange, og den temperamentsfulde skibsarbejder Davey, Pelle Emil Hebsgaard, og Dan Zahle i rollerne som dels værftets iskolde direktør og Gideons far. I flashbacks møder vi Gideon og Meg som unge og forelskede, Gustav Allen Schriver og Line Weien Hoffmann, og Hanne Uldal stråler i en lille rolle som borgerlig minister.
”The Last Ship” er på alle måder ensemblets triumf. Alle er perfekt castet og for manges vedkommende er de vel aldrig oplevet bedre. Det gælder blandt andre Kristine Yde Eriksens hårdføre, enlige mor Meg, der havde evnerne til at få en uddannelse, men blev gravid og aldrig kom væk. Det gælder Niels Skovgaard Andersens sømand, Gideon, der som stor teenager har udlængsel og først 17 år senere vender hjem til Wallsend, og det gælder i høj grad Pelle Emil Hebsgaard, som her får lagt klovnerier og showmanship til side, og viser at han også er karakterskuespiller og -sanger. Men igen; alle som en, fra hovedrolle til ensemble er fremragende. De mange ensemblenumre lyder vidunderligt, og soloer og duetter synges med skønne stemmer og hjerteskærende nærver.
Østre Gasværks rustikke rum er altid et flot og fascinerende teaterrum, men det har vel aldrig passet bedre til en forestilling end til her, hvor man fornemmer det gamle værft i hvert et hjørne af rummet, når der svejses og hamres på det sidste skib.
Det er næppe tilfældigt at der er lighedspunkter mellem ”The Last Ship” og førnævnte ”Come from Away”. Det er det samme kunstneriske hold, der står bag. Thomas Agerholm som instruktør, Benjamin La Cour som scenograf og Martin Konge som kapelmester, her i spidsen for et ti-mands orkester sammensat til lejligheden fra blandt andet Østre Gasværks Musikteaterlandshold.
ALT spiller til perfektion i denne opsætning, som Sting kan glæde sig til på et tidspunkt at opleve, når han får tid til at lægge vejen omkring Østre Gasværk Teater. Man må håbe, at det der møder ham er et udsolgt teater, og at det ikke kun er gammeldags klassikere og åndsløse jukebox-musicals, der kan sælge billetter til et københavnsk teaterpublikum.
Her er der ingen ’stjerner’, men alle stråler. Det er ren magi. Mesterligt, hjerteskærende og vanvittigt smukt.
PS/ Hidtil har det været gratis at parkere ved Østre Gasværk. Det er det ikke længere, og man skal huske at de to nederste etager i P-huset er forbeholdt gæster til skøjtehallen.
——
”The Last Ship”. Tekst og musik: Sting. Manuskript: Lorne Campbell, baseret på originalt manuskript af John Logan & Brian Yorkey. Oversættelse: Helle Hansen.
Instruktion: Thomas Agerholm. Scenografi & kostumer: Benjamin La Cour. Koreografi: Rebekka Lund. Lyddesign: Tim Høyer. Lysdesign: Jonas Bøgh. Kapelmester: Martin Konge.
Medvirkende: Niels Skovgaard Andersen, Kristine Yde Eriksen, Stephanie Trelborg Hansen, Morten Lützhøft, Xenia Lach-Nielsen, Dan Zahle, Gustav Allen Schriver, Line Weien Hoffmann, Malin Rømer Brolin-Tani, Hanne Uldal, Jon Lange, Pele Emil Hebsgaard, Sebastian Harris, Kristian Jensen, Christian Lund, Magnus Bruno, Maria Overgaard Vinther og Astrid Højgaard og et 10 mands-orkester.
Spiller på Østre Gasværk Teater til 30. marts. Derefter fra 4. maj i Musikhuset Aarhus.
VIL DU HAVE MINE TEATER- OG REVYANMELDELSER DIREKTE I DIN MAILBOKS, NÅR DE UDKOMMER, SÅ SKRIV EN MAIL TIL MORTEN.BUCKHOEJ@GMAIL.COM, SÅ TILFØJER JEG DIG MAILINGLISTEN. DU KAN NATURLIGVIS TIL ENHVER TID AFMEDE DIG IGEN.