Forside Anmeldelser 2019 REVYEN I HELSINGØR – ET STREJF AF REVY

REVYEN I HELSINGØR – ET STREJF AF REVY

378
0

‘Et strejf af revy’ er landets mindste, professionelle sommerrevy, og er helt anderledes, skæv og mere crazy, end noget andet man kan opleve denne sommer.

* * * * (+*)

Danmarks mindste sommerevy 2019 spiller på den glimrende restaurant Strejf i Helsingør. Her er ikke nitterdrenge på balkonen, men der er hårde nysere på scenen – eller hvad man skal kalde det lille plateau i salen, der gør det ud for en scene – både i form af skarpe tekster, der har kant, bid, snert og i perioder er så quirky, at man lige glemmer at grine af pointen, og i form af fine skuespillerpræstationer.

Jeg ved ikke om denne nye mini-revy, der blot spiller ni gange i løbet af de kommende tre uger, tæller med blandt de revyer, der sidst på sommeren præsenteres og hædres i Revyernes Revy på Bakken, men hvis den gør, så kandiderer den stærkt til hele to af revybranchens fine priser.

Simon Nøiers har skrevet flere af revyens 19 numre, og fremfører selv sin egen monolog “DTU”, der åbner anden afdeling. Det er sommerens indtil nu bedste revytekst, handler om Dansk Folkeparti og var på premiereaftenen torsdag så dugfrisk aktuel, at den havde onsdagens valgresultat med. Her spiddes DF med en denne sommer hidtil uset politisk skarphed og bidende ironi, når Simon Nøiers fra partiets talerstol bekendtgør at partiets fremtid er at føre en ‘stram kurs’ (pause) og være ‘Danmarks nye borgerlige (pause) parti’. Forkortelsen i titlen står for Danskhed, Tilknytningskrav og Udvisning, og flere forkortelser indgår i teksten, bl.a. PHD, som her står for Problematiske Herboende Danskere, og ingen i DF har ‘en PHD’ som det stolt konkluderes.

Simon Nøiers kandiderer i denne hans første revyoptræden også åbenlyst til ‘Årets talent’ og suppleres så fint så fint af Le Münster-Swendsen, Dan Schlosser og Sune Svanekier, der tydeligt har en god og smittende kemi sammen – i øvrigt bakket nydeligt, musikalsk op af Catrine Ullerup Frølund på det flygel, der reelt er den lille forestillings eneste scenografi.

Tekstniveauet forekommer generelt langt højere og mere ambitiøst – man skal altså lytte efter – end i de store revyer, vi hidtil har set, men det er også langt mindre udstillende, at stå i et lille tætpakket restaurationslokale med plads til max. 70 gæster end at stå på en af de store scener. Man slipper afsted med mere og behøver ikke male med den samme, brede pensel. Det klæder den lille Helsingør-revy, og det klæder den i høj grad, at den gang på gang udfordrer os, med skæve, finurlige numre og indslag. Det er blandt andet indslagene om folk med ‘morsomme lidelser’ og ‘Zeitgeist’, der begge er små pikante hip til tv-kultureren, der overfladeglat springer fra død og ødelæggelse til munter quiz-leg, hvor det viser sig, at det at ‘tro’ er rigtigere end at ‘at vide’, og hvor man rask væk udstiller folks lidelser og sygdomme, bl.a. her en ondskabsfuld mand, der lider af Responsum Paludanus og besvarer alle spørgsmål med indignerede udfald mod alt og alle. 

Sune Svanekier er sød i en glimrende vise om en mand, der fejrer livets fødselsdage, og Le Münster-Swendsen giver den virkelig gas som indebrændt-liderlig myreforsker med et horn i siden på veninden, mens Dan Schlosser er den afdøde Prins Henrik, der fra sin plads ved Skt. Peters veldækkede bord kommenterer livet på jorden. Skuespillerne er i ægte cabaretform næsten hele tiden present på det diminiutive podium, og revyen har et hav af ensemblenumre, fra den helt anderledes skævt udfordrende åbning, hvor man sidder og tænker ‘hvad sker der lige her?’ til et parterapinummer, hvor terapeuten flyver ud på sine drømmes overdrev mens parret fortæller om deres mislykkede ferie til Tyrkiet.

Et strejf af revy er til tider så sær i sin form, at det går ud over rytmen, og kvæler både latter og klapsalver – noget tilsvarende oplever man også ofte i Dragsholmrevyerne, som denne fine, lille forestilling til en vis grad er åndsbeslægtet med. Pausen giver plads til eftertanke, og så går anden afdeling rent hjem – er vi simpelthen blevet tunet ind på samme frekvens? 

Der er fire flotte stjerner til denne lille revy, som man altså skal skynde sig hvis man vil opleve – og så tillader jeg mig at smide en ekstra stjerne på for den udsøgte mad, som restauratør Jakob Christensen på Strejf diverterer med. Uden nogen som helst sammenligning det mest delikate måltid en dansk sommerrevy kan byde på i sommeren 2019.

“Revyen i Helsingør – Et strejf af revy”

Tekst og musik: Simon Nøiers, Jantzen/Aagaard, Catrine Frølund, John Batz, Staffan Bjerstedt, Nis Pedersen, Lasse Scmidt, Jens Korse, Mads M. Nielsen, Lars le Dous, Thomas Høg, Dan Schlosser og Bent Fabricius-Bjerre.

Instruktion: Mads M. Nielsen. Pianist: Catribe Ullerup Frølund. Producent: Peter Holst-Beck

Medvirkende: Le Münster-Swendsen, Simon Nøiers, Sune Svanekier og Dan Schlosser.

Spiller torsdag-lørdag på Restaurant Strejf i Helsingør til 22. juni.

Anmeldt 6. juni (premiere)

PR-foto.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her