Sønderborg Sommerrevy savner finesse, formål og fornyelse.
* * *
Hvordan får man publikum i Sønderborg til at le? Opskriften synes ganske klar; man klæder sig ud i tykdragt og sørger for at se så grimme ud som muligt – hele tiden. Så bliver der grinet, og missionen er lykkedes. Eller er den? Er det virkelig nok til at underholde folket i dagens Danmark? Nej, selvfølgelig er det ikke det.
Sønderborg Sommerrevy har i år undertitlen ’Sidste nyt fra latterfronten’ og åbnings-og finalenumrene handler om begreber som fake news, og de løgne, hvorpå nyhedsstrømmen synes at være bygget. Det lugter af politisk satire til tiden med seks indlagte ’Breaking News’, der kommer til at skifte i takt med hvad dagligdagens nyheder bringer, men vittighederne på premiereaftenen var hverken skarpe eller sjove nok, og kan slet ikke opveje den eklatante ophobning af dårlig smag og vandede vittigheder, der gennemsyrer årets revy.
Bortset fra en elegant og musikalsk åbning, et velarrangeret Kim Larsen-hyldestpotpourri og en velbalanceret finale, så er Sønderborg Revyen i år blottet for finesse og charme, og jo morsommere de fem hårdtarbejdende skuespillere på den store, flotte scene desperat forsøger at være, desto mindre morsomt bliver det. Revyen er en konstant og temmelig trættende leflen efter de billigste point, og de nemmeste grin.
Er det virkelig sådan de vil lave revy i Sønderborg i 2019? Er det sådan de tænker, at revyen skal skæres i årene der kommer? Jeanne Boel har overtaget roret efter Leif Maibom, der dog stadig er en særdeles aktiv leverandør af tekster; han har haft en finger med i 21 af 28 numre. Boel har selv skrevet et enkelt – til sig selv – det burde, ligesom nogle af de andre mest pinagtige numre aldrig være nået til scenen, enkelte andre numre i den lumre ende kunne måske være gået an i en lille krorevy, men i en stor revy som i Sønderborg bliver såvel teksternes kvalitet som den overspillede levering nådesløst udstillet. Et par enkelte undtagelser løfter niveauet op på spinkle tre stjerner. Det er Tom Jensens falskt undskyldende Danske Bank direktør og Jeanne Boels neddæmpede vise om at tænde lys for freden, om terrorisme og manglende dansk humanisme. Og der er et sjovt nummer i indledningen om alt det der ikke blev plads til i revyen. Det er desværre morsommere end det, der blev plads til.
Vi får selvfølgelig pandaer og Britta Nielsen, vi møder fire ikke så lykkelige DF’ere og en fuldfed plastikpumpet havfrue. Thomas Pakulas orkester spiller effektiv klap-i-takt-musik og både lys og lyd er lækkert. Lone Rødbroe, John Batz og Bjarne Antonisen anstrenger sig for at score billige points – og lykkes sporadisk. Men som helhed er sidste nyt fra latterfronten, at der ikke er meget at grine af i Sønderborg.
Sønderborg Sommerrevy – Sidste nyt fra latterfronten.
Tekst og Musik: Leif Maibom, Thomas Pakula, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard, Wolfgang Roloff, Tom Jensen, Wendt, Tind & Engholm, H.C. Lumbye, Jan Svarrer, Søren Anker Madsen, Jeanne Boel, Kim Larsen, Mogens Mogensen m.fl.
Instruktion & Koreografi: Jeanne Boel. Scenografi: Klaus Kristensen. Kostumier: Henrik Børgesen. Kapelmester & musikalske arrangementer: Thomas Pakula
Medvirkende: Jeanne Boel, Lone Rødbroe, Tom Jensen, Bjarne Antonisen og John Batz.
Spiller på Hotel Sønderborg Strand til 27. juli.
Anmeldt 1. juni (premiere)
Foto: Dace Gruzdeva.