Musikalsk, underholdende og lidt ujævn sensommerrevy i Esbjerg.
* * * *
Esbjerg Revyen er den første og på mange måder største af de traditionelle sensommerrevyer, hvor der er kort prøvetid til rådighed, og hvor det derfor er kutyme at blande nye numre med nogle af de numre, der har været brugt andre steder tidligere på sæsonen, og/eller numre fra de enkelte solisters bagkatalog.
En fin og fuldt ud plausibel løsning, som også har den fordel, at den kan give nye vinkler på numre, man måske har set før. Det er trods alt de færreste, der turnerer hele landet rundt for se revyer og skulle der alligevel være et par stykker, så er det jo sjældent de dårligste numre skuespillere og instruktør tager med sig rundt til nye scener og et nyt publikum.
Esbjerg Revyen har de seneste par sensomre haft stor succes, og dette års revy skal også nok blive et hit. Den er både morsom, musikalsk og meget underholdende. Den er til tider dejligt politisk ukorrekt, som når Kasper Gattrup og Farshad Kholghi genopliver et nummer fra sidste års Kerteminde Revy som muslimske burkakvinder, der synger om at kvinden er Guds gave til manden, og burkaen er mandens gave til kvinden. Kholghi optræder i gylden lårkort burka; hendes bryllupsburka fra hun var ni år gammel!
Første afdeling er lidt af en fest, der starter meget musikalsk med hele ensemblet på forskellige musikinstrumenter, Merete Mærkedahl kan for eksempel spille på trompet! Et par hurtige, morsomme og skarpt leverede sketches med Jan Svarrer og Kasper Gattrup, blandt andet som rockere på tvungen barselsorlov, tager fortjent kegler, og Merete Mærkedahl leverer et af sine glansnumre fra revydebuten sidste år i Hjørring, som en meget vejrglad vejrudsigtsseer, der bare elsker Peter Tanev fra TV2. Hun og Farshad Kholghi leverer en original og veldrejet sketch om en venligboer og en udlænding, hvor al den velmente rummelighed nærmest får den stik modsatte effekt end det ønskede. Teksten er som flere andre af aftenens bedste indslag skrevet af Farshad selv. Det er også ham, der for alvor får latteren til at rulle, som skrupskør indisk yoga-lærer med de mest vanvittige navne på sine øvelser, og med et uforligneligt kropssprog. Til gengæld er det en misforforståelse at lade figuren komme igen i et langt svagere nummer efter pausen.
Der er en del genbrug, men mest godt genbrug, og ind i mellem også fint opdateret, som det skingre undskyldningskor, der var med i Odense i sommer, der har fået nye ting at undskylde for – helt aktuelt med Mette Frederiksens undskyldning til Godhavnsdrengene. Også et auktionsnummer med Kasper Gattrup, en idé fra Nykøbing F. Revyen, har fået teksten ført up to date og gjort lokal, så både Donald Trumps danske ø-flirt og den lokale superligaklubs usle pointhøst er med.
Det er gennemgående en meget musikalsk og underholdende revy, der dog også og især efter pausen bliver lidt ujævn i kvaliteten. Merete Mærkedahls Mette Frederiksen-sang fungerer ikke rigtigt, mens hun til gengæld er ret bedårende som en usædvanligt tør kiks, der læser op af sine egne erotiske noveller. Jan Svarrer får i år ikke fuldt ud udnyttet sit skønne komiske talent, men er til gengæld vældigt sød i en selvskrevet vise om en stakkels lille, ensom og omsorgssvigtet dreng.
Det hele slutter for fuld rock’n roll musik med et rock-medley, hvor det viser sig at Merete Mærkedahl også kan spille trommer, og hvor pianisten Peter Bom, der ellers har holdt en diskret og elegant balance i forestillingen siden åbningsnummeret, også bidrager til festen med fuldt knald på tangenterne.
På premiereaftenen fik Esbjerg Revyens direktør og ildsjæl, Hanne Bjørnskov, til sin egen store overraskelse, overrakt kollegerne fra Sønderborg Revyens Thorleif-pris. Et festligt og fortjent punktum på en rigtigt fin revyaften i Esbjergs glimrende musikhus.
Esbjerg Revyen.
Tekst og musik: Leif Fabricius, Peter Bom, Vase & Fuglsang, Jacob Weble, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard, Jan Svarrer, Farshad Kholghi, Rasmus Krogsgaard, Morten Wedendahl, Jens Svane Boutrup, Martin G. Schneider, Merete Mærkedahl, Pippi Ohara, Kasper Gattrup, Christian Gade Bjerrum & Janus Elsig, m.fl.
Instruktion: Michel Castenholt. Scenografi: Jens Frausing. Kapelmester: Peter Bom.
Medvirkende: Merete Mærkedahl, Jan Svarrer, Kasper Gatrrup og Farshad Kholghi.
Spiller i Esbjerg Musikhus til 7. september.
Anmeldt 22. august (premiere).
Forestillingsfoto Red Star.