Amatørensemblet Musicalteatret går komedievejen med deres 27. nyskrevne musical på 18 år. Men det er i sangnumrene, at de har deres styrke, og de knækker nakken på komikken.
Der gives ikke stjerner da det er en amatørforestilling
Siden jeg første gang oplevede amatør-teatergruppen Musicalteatrets årlige forestilling i Grøndal Multicenter i København, har jeg været imponeret over deres mod og insisteren på ikke at hive velkendte musicalhits op af hatten, men i stedet vælge at skrive deres eget, originale materiale.
Det er blevet til 27 nyskrevne musicals i Musicalteatrets nu 18 år lange levetid, mange af dem – også i år – skrevet af Rasmus Mansachs, der også har instrueret årets musical. Den har fået titlen ”Eksorcismen”, og er tydeligvis inspireret af den gamle gyserfilm ”Eksorcisten”, her dog med vægt på komikken frem for gyset, for at henlægge en katolsk djævleuddrivelse til en villa i Vedbæk i 2023 er så langt ude, at historien må fortælles med humor.
Men humoren står aldrig alene når Mansachs skriver, så vi får også en fortælling om en mor, der har svigtet sine fire børn, og om de fire børns indbyrdes dysfunktionelle forhold. Der stikkes til overfladiske unge, der lever deres liv på Instagram, og der gøres tykt grin med den katolske kirke, og mere end antydes interne magtkampe i det hellige hierarki.
Jo, Rasmus Mansachs og Musicalteatret springer bestemt ikke over hvor gærdet er lavest, og fletter et hav af sidehistorier ind i hinanden, så det store ensemble på scenen – 27 medvirkende – alle kan få deres eget lille ’moment’. Denne omstændighed har tidligere år resulteret i at Musicalteatrets forestillinger har været uforholdsmæssigt lange, men ”Eksorcismen” holder sig inden for meget anstændige to en halv time inklusive en pause.
Det er hundesvært at skrive gode musicals, og det er endnu sværere at skrive gode komedier, så teatret udfordrer virkelig sig selv her, hvor de 11 sangnumre – Mansachs har fået assistance til sangene af Lars Rahbek Andresen og Søren Okholm – fungerer aldeles upåklageligt. Det er som om man er blevet bedre sangere, eller at man på teatrets auditions har fundet bedre stemmer til rollerne.
Det står knapt så godt til med komedien, både teksten og spillet. For selvom ”Eksorcismen” gerne vil være en grotesk komedie, med kvikke one-liners, skæve karakterer og tossede tableauer, så står teksten slet ikke mål med ambitionerne. Det er faktisk meget lidt morsomt, og Rasmus Mansachs har en sarkastisk og næsten ondskabsfuld måde at skrive replikker på, der gør resultatet ucharmerende på en rå og alt for uforsonlig facon. Det kræver desuden eminent timing at spille perlende komediespil, og det har de færreste af amatørerne på scenen trods de ihærdigste anstrengelser og bedste intentioner.
Der er bestemt morsomme typer og evnerige præstationer; både Michael Rask Bertelsens fjollede ung-præst, David Svanes tumpede storebror og ikke mindst Céline Louise Raffels hårdtprøvede franske husholderske. Og Cherie Huusfeldt som bitchet storesøster og Lise Kloborg Pedersen som den dysfunktionelle families mandeædende matriark er holdbare karakterer, som er i gode hænder – også sangligt – hos skuespillerne. Forestillingens uden sammenligning bedste performance leveres af Alisha Mae Williamson Meadows (det er hende i front for nonnekoret på billedet), som Søster Abelone. Hendes store sang ”I faderens navn” åbner anden akt med et brag. Teksten er planket direkte fra ”Fadervor”, og leveres som et drøn af en rockhymne med swingende nonnekor og det hele. Flere andre af de store sangnumre leveres også rigtigt flot, og med masser af tyngde i den indspillede musik og de gennemførte korarrangementer, som giver fylde og vellyd. Musikalsk er vi mest ovre i de svulstige popballader med et snert af Grand Prix-stemning, men der er også flere sangnumre med regulær dramatisk substans, der bærer historiefortællingen med sig.
Musicalteatret kommer således flot i mål i årets forestilling hvad angår det musikalske, som er og bør være deres primære metier. Der er dér, der skal satses, udvikles og dér at talenterne skal raffineres. Skal de partout spille komedie, så skal der strammes op på tekstmaterialet, og arbejdes stenhårdt med teknikken. Det synes ikke at være en umulig opgave, men det kræver hårdt arbejde. Masser af hårdt arbejde.
—–
”Eksorcismen” musicalkomedie af Rasmus Mansachs. Sange: Rasmus Mansachs, Lars Rahbek Andresen og Søren Okholm.
Instruktion: Rasmus Mansachs. Koreograf: Kenneth Parsberg. Korleder/Sanginstruktør: Jakob Blegvad Stenz.
Medvirkende: Alisha Mae Williamson Meadows, Lise Kloborg Pedersen, Esther Marcussen, Elisabeth Bergstrand-Poulsen, Michael Rask Bertelsen, Céline Louise Raffel, Katrine Nysted Rasmussen, Marie Christine Engelsted Risum, Daniel Spenner, Cherie Huusfeldt, Rigmor Amalie Øder Joensen, David Svane, Marc Zender og 14 cheerleaders/nonner.
Det angives ikke i programmet, hvem der er kapelmester/musikere på den indspillede musik.
Producent: Musicalteatret.
Spiller på Folketeatrets store turnéscene i Grøndal Multicenter på Bellahøj til 29. april.
Anmeldt 13. april (premiere).
Foto: Ole Overgaard