Der er fest og fart over feltet i årets revy i Sønderborg, der byder på både gakkerier, klassiske brokker og lækker musikalitet.
* * * *
Hvis man gik og var en lille smule nervøs for revyens fremtid i Sønderborg, så er der håb forude. For årets revy – Revy Show, som de kalder det – er aldeles glimrende underholdning. Der er fut i fejemøjet og fuld fart ud over stepperne i især en sprudlende første akt, som i et hæsblæsende tempo flyver over scenen med et særdeles underholdende miks af numre af høj musikalsk kvalitet, originale sketches og helt klassiske revynumre af den gamle skole.
Efter pausen går tempoet lidt ned, men revyen er fortsat herligt gakket ind i mellem, og de fem solister får både før og efter pausen alle lov at vise forskellige sider af deres alsidige talenter.
Jesper Lundgaard, som man jo bedst kender som en fortræffelig sanger, får således lov til at løfte lidt af arven efter salig Thorleif (Leif Maiboms legendariske revykarakter på de kanter) i en monolog som den lokale Elvis til jobsamtale. Et regulært vittighedsnummer med brandere af mildt sagt varierende kvalitet, og han er temmelig skøn i et helt åndssvagt mimisk nummer med en gryde – nummeret lader sig ikke sådan lige forklare, men morsomt, det er det.
Mette Marckmann giver revyen et sønderjysk islæt, som er vigtig i forhold til publikums selvforståelse, og er helt fortryllende som speedsnakkende moster til en fortvivlet tv-vært. En videreudvikling af et nummer, hun har lavet flere gange før, men som synes at blive stadig mere virtuost i sin udførelse.
Karsten Jansfort er elegant i alt hvad han foretager sig på en revyscene. Om det er som en olding af en influencer med egen Youtube-kanal, eller som overlegen skidtkarl, der synger hult om vigtigheden af flere varme hænder i ældresektoren, med den gustne pointe at han så selv slipper for at tage sig af sin gamle mor.
Den dygtige musicalperformer Teit Samsø er debutant i revysammenhæng, og imponerer stort i et selvironisk shownummer om at publikum aldrig huske hans navn, samt som offer for et meget moderne og højteknologisk toilet. Og endelig så giver revyens direktør og instruktør Jeanne Boel sig selv lidt mere og bedre materiale end tidligere. Hun giver revyens eftertænksomme vise om vores opførsel på de sociale medier med myndig autoritet, og hun er ganske sjov som Den Gode Fe, der kun oplever utilfredshed blandt de mennesker hun hjælper.
Anden akt åbner med at tage forskud på næste års kommende nye musical over nationalklenodiet ”Matador”, og alle de kendte figurer flyver ind og ud af scenen i muntert og vellykket potpourri, og i den glimrende første akt er sketchen ”Køreskolen” et dybt originalt, og befriende anderledes bud på en moderne revysketch.
Traditionen tro swinger Thomas Pakulas trio upåklageligt, her er revyen altid i meget sikre hænder, og der er ikke sparet på farverige og originale kostumer – mere end 100 fik vi at vide – så revyen tager sig smukt ud med fryd for både ører og øjne.
Det er lidt ærgerligt, at første akt fremstår noget bedre og ikke mindst mere harmonisk, end anden, og der ligger et par numre sidst i revyen, som ikke rigtigt falder i min smag. Men jeg ved af gammel erfaring, at det meget vel kan være de numre revyens stampublikum holder allermest af, og så er alt jo godt.
Underholdningsværdien skal der ikke herske tvivl om er i top. Og årets revy er muligvis den bedste i Sønderborg siden Jeanne Boel og hendes mand, Klaus Kristensen, overtog revyen efter Leif Maibom.
Der er således al mulig god grund til at sønderjyderne bakker deres lokale revy 100 procent op.
PS/ Jeg har to små tilføjelser; jeg har lovet den unge, hjælpsomme dame i Hotel Sønderborg Strands reception, at huske at nævne hotellets sublime udsigt. Det bliver ikke meget bedre.
Og så skal revyens buffetmenu roses for at være både velsmagende og appetitlig, om end valget af den udefinerbare budding til dessert måske nok bør revurderes af hotellets køkkenchef.
—-
”Sønderborg Sommer Revy Show 2023”. Tekst og musik: Jacob Morild, Leif Maibom, Thomas Pakula, Sune Gylling Æbelø, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard, Rasmus Krogsgaard, Jesper Lundgaard, Niklas Holtne og Pernille Schrøder, Karsten Jansfort, Mette Marckmann, Vase & Fuglsang, Daniel Lassen, Isabel Arnold, Fabritius & Engholm, Sven Gyldmark, Lukas Birch og divserse.
Instruktion: Jeanne Boel. Koreografi: Jeff Ace Schjerlund & Jeanne Boel. Kostumier: Mia Strøbech. Kapelmester: Thomas Pakula.
Medvirkende: Mette Marckmann, Jesper Lundgaard, Karsten Jansfort, Teit Samsø og Jeanne Boel.
Spiller i Sønderborg Teater på Hotel Sønderborg Strand til 15. juli.
Anmeldt 3. juni (premiere).
Foto: Stefan Kragh