Glade amatører spiller lokalhistorisk musical i vidunderlige omgivelser ved Hammermøllen i Ålsgårde.
Der gives ikke stjerner, da det er en amatørforestilling
Siden 1988 har Hammermøllens Teatergruppe spillet egnshistoriske forestillinger ved den pittoreske Hammermøllen i Ålsgårde i Nordsjælland. Det er altså en gammel og særdeles erfaren teatergruppe bestående af glade amatører, og noget tyder på at det ikke er svært af rekruttere nye medlemmer, for en stor del af ensemblet består af unge mennesker.
Årets forestilling hedder en ”En fri mand” og er sandelig også nyskrevet dansk musikdramatik, skrevet af lærer og musikpædagog Ulrik Schwartz og Rasmus Mark Pedersen, som er journalist. Det er første gang de prøver kræfter med at skrive dramatik, og hvor andre måske prøver sig frem med en kort monolog eller et andet overskueligt format, så har makkerparret på Hammermøllen slået så stort et brød op som det næsten er muligt.
En forestilling med 34 medvirkende og 12 stort anlagte musicalsange. Sådan!
Der er tradition for at Hammermøllens Teatergruppes forestillinger har udgangspunkt i lokal- og egnshistorien omkring Ålsgårde, Hellebæk, Hammermøllen og våbenfabrikken på stedet, og således også i år, hvor historien handler om den unge vestindiske slave fra st. Croix, Hans Jonathan (livfuldt spillet af Haile Grangaard Bach), der kommer med sin ejer Generalguvernør Heinrich Ludvig Ernst von Schimmelmann (Nicolai Kirkevang Højbjerg) og hans hustru (Vicky Sebald) til Danmark. Den unge sorte mand, drømmer om at blive en fri mand og rømmer sin plads for at søge ind i Søværnet og spiller – korrekt ifølge historisk kontekst – en helterolle i Slaget på Reden, hvorefter kronprins Frederik d. 6 (Joachim Boelsgaard) ved et kongebrev giver ham hans frihed. Det passer dog ikke Generalguvernørens magtfulde enke, som får Hans Jonathan arresteret for ’at stjæle sig selv’. Med indflydelsesrige personers mellemkomst lykkedes det Hans Jonathan at flygte fra fangenskab og komme til Island, hvor han som en fri mand stiftede familie og blev en slags stamfar for den mere mørklødede del af Islands ellers meget lyse befolkning.
Forfatterne har taget sig en del kunstneriske friheder, sammenskrevet en del karakterer, opfundet nye og flyttet handlingen til bøssefabrikken i Hellebæk, hvor egnens unge piger arbejder. Og de holder sig ikke kun til det historiske, men bringer moderne emner som opgøret med kolonitidens slaveri, wokeism, cancel culture, black life matters, fagforeningspolitik, ligestilling og meget mere i spil i historien. Dertil kommer en god portion humor, for ambitionen er primært at underholde. Det sjoveste greb er så afgjort dramatiseringen af selveste Slaget på Reden, hvor det store søslag slås mellem to robåde på den smukke sø mellem selve Hammermøllen og scenen, og kommenteres som en fodboldkamp.
Alle medvirkende er amatører, og ikke helt den slags amatører, som man mange steder ser medvirke i lokale sommerspil, men nærmere det man i gamle dage kaldte for ’dilettanter’. Der er næppe mange af forestillingens medvirkende, der går eller har gået med en skjult drøm om at gøre karriere udi dramatikken, med de går til opgaven med liv og sjæl, det skal de have. Spilleglæden stråler fra den smukt beliggende scene, og spreder livsglæde på publikumspodiet, hvor der både smiles, grines og jubles begejstret undervejs.
Skal man give Hammermøllens Teatergruppe et professionelt råd, så vil det først og fremmest handle om begrænsningens kunst. En to en halv time lang forestilling, der lidt for ofte udfordrer de medvirkende i udkanten af deres talenter, er lidt for meget af det gode.
Omvendt må man jo også bare løfte på kasketten og rose Hammermøllens Teatergruppe, for at have ambitioner og for ikke at springe over hvor gærdet er lavest. Det er et charmerende bekendtskab, og den glødende entusiasme fra hele det brogede ensemble er smittende og berigende. Der er derfor al mulig grund til at søge mod et af Ålsgårdes smukkeste områder, og lade sig musikalsk underholde i nogle timer. Der er ovenikøbet mulighed for at købe mad og nyde den inden forestillingen.
—-
”En fri mand”. Af Ulrik Schwartz og Rasmus Mark Pedersen.
Instruktion: Marie Louise Cornelius. Koreografi: Anja Holmstrup Koch. Sangcoach: Ulrik Schwartz. Musikproducer: Emil Balle Petersen. Kostumer: Hanne Højland og Mette Conradsen.
Medvirkende: 34 medlemmer af Hammermøllens Teatergruppe.
Produceret af Hammermøllens Teatergruppe.
Spiller på friluftsscenen ved Hammermøllen i Ålsgårde til 12. august. To forestillinger tegnsprogstolkes, og en synstolkes.
Oplevet 2. august.
Foto: Lisbeth Bech.