Forside Anmeldelser 2023 EN LYKKELIG SLUTNING

EN LYKKELIG SLUTNING

328
0

Særdeles vellykket dramatisering af Maren Uthaugs grænseoverskridende og fremragende roman om en nekrofil bedemand.

* * * * *

Dramatiseringer af romaner er en af tidens mest udbredte trends i dansk teater. Ikke bare ældre romaner, men i høj grad helt aktuelle samtidsromaner. Alene indenfor de sidste par sæsoner har vi set scenedramatiske fortolkninger af blandt andre Tine Høeg og Thomas Korsgaard, senere i denne uge gælder det Glenn Bech i Aalborg, og Møllen i Haderslev turnerer aktuelt med Anne Lise Marstrand Jørgensens ”Margrete I”.

En af tidens helt store forfattere, Maren Uthaug, som nærmest har rockstjernestatus når hun holder foredrag eller møder sine læsere på BogForum, har i denne sæson fået hele to af sine romaner overført til scenen.

”En lykkelig slutning” er en af de vildeste, mest grænseoverskridende og fremragende romaner undertegnede har læst i mange år. Det er en familiekrønike om en bedemandsslægt gennem generationer, hvor historiens fortæller, sjettegenerations bedemanden Nicolas i familievirksomheden, viser sig at være nekrofil – altså tænder seksuelt på kønslig omgang med de døde. Kan man overhovedet finde noget mere grænseoverskridende at skrive en roman om?

På det nyligt afholdte BogForum afslørede filmproducenten Peter Aalbæk Jensen fra Zentropa, at han, da han læste bogen havde udbrudt et whau! Den skal vi filmatisere! Men da han søgte investorer til projektet, blev ham mødt med afvisninger – ingen turde binde an med at investere i en film om en nekrofil bedemand. Bestseller eller ej.

Den frygt har de ikke haft på Aarhus Teater, som er producent af ”En lykkelig slutning”, der i efteråret har spillet på teatret, og som nu frem til 25. november kan opleves på Østerbro Teaters Revolver Scene.

Den spændende og modige instruktør Sigrid Johannesen har bearbejdet historien som en monolog på 80 minutter, hvor bedemanden Nicolas medlevende og med humor fortæller små 200 års bedemandshistorie, som var vi til et foredrag i AOF. Men som hans historie skrider frem, åbenbarer hans dystre hemmelighed sig, og uden at spoile noget, så får det vidtrækkende konsekvenser for ham selv og hans børn.

Sigrid Johannesens bearbejdning yder Maren Uthaugs romanforlæg stor respekt, selvom det helt naturligt ikke er muligt at få alle lag i en stor roman med i det koncentrat en teatermonolog altid vil være. Uthaugs groteske humor gennemsyrer forestillingen, og karakteren Nicolas kunne ikke være i bedre hænder end hos Aarhus Teaters ensembleskuespiller, Christian Hetland, som yder en gennemgribende formidabel præstation.

Hetlands fremstilling rammer bedemanden lige på sømmet. Hans venlige, distancerede tonefald, og bevægelserne, der en nænsomme og respektfulde, er fuldkommen som man forestiller sig arketypen af en bedemand. Når han flere gange undervejs beder publikummer i salen om at agere ’levende’ model, er det med den største omsorg og hensynsfuldhed.

Og når den iboende djævels ansigt dukker frem, er det som hele hans krop fordrejes og forkrøbles. Effekten understøttes på magisk vis af Asger Kudahls intense lyddesign, der skaber en fortættet uhyggeligt dyster stemning.

Maren Uthaugs genialitet som forfatter er, at hun tager den nekrofile i forsvar, uden at forsvare hans handlinger. For Nicolas føler en dyb skam over sine tendenser, som til sidst kammer helt over, da han forelsker sig hjælpeløst i den unge afdøde narkoman, som ikke har pårørende, og derfor ingen, der savner liget. Han indser at der må hvile en forbandelse over hele hans slægt, der har udviklet et bizart og i den grad usundt forhold til døden, og at det er hans pligt at stoppe den.

Lige så rystende – og grotesk morsom – Maren Uthaugs roman er, lige så stærkt indtryk gør Sigrid Johannesens bearbejdelse og Christian Hetlands præstation på scenen. Laura Løwe har skabt en isnende kold kølerumsscenografi, hvor der leges elegant med lyset, som spænder fra kliniske lysstofrør, der oplyser hele salen, til totalt mørke, som skaber en stemning af gusten og ligbleg afsky. En afsky, som så alligevel iblandes et sært forsonende element.

Man behøver på ingen måde at have læst romanen, for at forstå og nyde forestillingen, og har man læst den, bliver man alligevel ikke skuffet. Det er i sig selv en stor kvalitet ved opsætningen.

—-

”En lykkelig slutning” af Maren Uthaug.

Dramatisering og instruktion: Sigrid Johannesen. Scenografi og kostume: Laura Løwe. Lyddesign: Asger Kudahl.

Medvirkende: Christian Hetland.

Produceret af Aarhus Teater, hvor forestillingen spillede tidligere på efteråret.

Spiller på Østerbro Teater, Revolver til 25. november.

Anmeldt 9. november (københavnerpremiere).

Foto: Rumle Skafte.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her