Henrik Koefoeds sublime revykunst, og en stærk anden akt sikrer succesen i en lidt for ujævn Nykøbing F-Revy.
* * * *
Årets Nykøbing F.-Revy er god, men ikke tip-top god. Til gengæld indeholder revyen tre af sæsonens hidtil bedste numre, hvilket er langt over gennemsnittet, men jo også signalerer, at revyen som helhed er en ujævn størrelse.
I sommeren 2019 siden blev Henrik Koefoed kåret som Årets Revykunstner i netop Nykøbing F.-Revyen, som samme år også blev Årets Revy. Igen i år er det Henrik Koefoeds sublime revykunst, der sikrer at succesen kommer i hus. Hen mod første akts slutning indtager han scenen som Jørgen Poulsen, forhenværende minkavler med en bestand af dyr til en værdi af 20 mio. kroner. Han søger oprejsning og retfærdighed i det uvildige erstatningsnævn – hvor han selv sidder – og når de 60 mio. kr. erstatningsnævnet tildeler ham ikke yder tilstrækkelig retfærdighed, så må han klage til den uvildige ankeinstans, hvor selvsamme Jørgen Poulsen behandler sagen og sender erstatningen på videre himmelflugt. Med underspillet finesse og sarte nuancer skifter Henrik Koefoed på fineste vis mellem den samme karakters forskellige personligheder afhængigt af hvilken kasket han (imaginært) bærer, og nummeret er et skoleeksempel på hvordan en fremragende skuespiller kan ophøje en god og perfekt konstrueret tekst til revykunst på højeste niveau. Det er sommerens hidtil bedste revynummer, endda med afstand. Teksten er skrevet af det drevne makkerpar, Vase & Fuglsang, som i øvrigt lykkes fornemt på Falster i år.
De har nemlig også skrevet den vidunderligt morsomme fuldemandsmonolog, om flyvelederen, der ’arbejder hjemmefra’, som Karsten Jansfort leverer i perfekt afbalanceret ubalance, som kun en skuespiller med revykomik helt ind i knoglerne kan gøre det. Det er også Vase & Fuglsang, der har leveret det faste indslag med lokale nyheder fra Falster, leveret af hele holdet i folkedragt og med atonal musikalitet. Tre numre fra deres hånd, der er vidt forskellige og viser parrets alsidige dygtighed.
I anden akt – der er betragteligt bedre end den første – har Niklas Holtne skrevet to numre, der er lige så forskellige. Først en pjattet selskabslegssketch, der tekstmæssigt er det rene nonsens, men som spilles vidunderligt hjem af Kristine Yde, Mickey Pless, Henrik Koefoed og ikke mindst Karsten Jansfort, og siden en meget smuk og poetisk kvartet om at se verden i et større perspektiv end gennem selfie-kameraets begrænsede linse. Nummeret er også visuelt en æstetisk nydelse, og måske denne sommers smukkeste indslag i revyerne.
Der er altså enkelt numre af ypperlig kvalitet i Revykøbing, som Nykøbing Falster igen med god ret kalder sig om sommeren. Og der er også meget andet godt undervejs, bl.a. en ganske vittig fremskrivning af den politiske situation i USA i 2044 som leveres flot af Lisbeth Kjærulff som TV2-reporter. Rasmus Krogsgaard, der også har instrueret revyen, optræder som Daddy Vanopslagh – endnu et Vase & Fuglsang indslag, men i den lidt mere forudsigelige afdeling – og i et ekvilibristisk guitarnummer med tre af orkestrets medlemmer, der sætter fokus på den spændte verdenssituation.
Rasmus Krogsgaard har selv skrevet markant mindre end tidligere år, og ikke med helt samme kvalitet. Bedst er (endnu et) prepper-nummer leveret som eftertænksom spoken word af Kjærulff og Jansfort, mens en alt for lang ”Sundhedsvæsenet – the musical”, med alle medvirkende, nok har sine momenter, men alt for få af dem.
Åbningsnummeret, hvor ensemblet optræder som AI-genererede robotkopier af sig selv, er både originalt og musikalsk, og revyen slutter på samme høje musikalske klinge i et kærlighedsmedley over kendte sange fra musikere og kunstnere, der har mærkedage i år. Mickey Pless’ orkester er som altid en nydelse.
Således er der meget i årets revy, der er rigtigt godt, men der er også – især i første afdeling – for mange numre, der trækker i den modsatte retning. Hvor energisk dygtigt Kristine Yde end showdanser og musicalsynger sin hyldest til Airfryeren, så er teksten sløj og forudsigelig, en hyldest til en stor dansk sportsstjerne rammer også ved siden af selvom man involverer byens dygtige håndboldkvinder, og et par sketches fremstår underligt gammeldags, selvom de behandler emner, der er oppe i tiden.
Revyen skal have ros for at have nået at få indlagt et ’nummer’ om Martin Brygmann, om end det er lovligt letkøbt. Men måske er Rasmus Krogsgaard allerede i gang med at skrive en tekst, nu hvor han har det fine kostume. Det kan måske komme revyens fremtidige publikum til glæde.
Revykøbing – Nykøbing Falster Revyen lider i år nok lidt under, at man har skabt så store forventninger til sig selv. Forventninger, der kan være vanskelige at indfri til fulde. Der er ingen tvivl om, at niveauet er højt, barren er sat højt. Visuelt og æstetisk – Lars Rødbroe har opgraderet det scenografiske udtryk, og man benytter effektfuldt en videoprojektor – er revyen flot. Holdet på scenen kan man ret beset ikke sætte en finger på, det er glimrende, og musikalsk er det tæt på overdådigt. Maden inden revyen er god og rigelig. Der mangler bare lige det sidste udefinerbare i at årets revy for alvor brager igennem.
Men når den er bedst, er revyen sublim, og det skyldes ikke mindst Henrik Koefoed. Sikken en revykunstner!
—-
”Revykøbing – Nykøbing F.-Revyen 2024”. Tekst og musik: Rasmus Krogsgaard, Mickey Pless, Ulla Fredenslund, Jan Svarrer & Søren Anker Madsen, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard, Upright Music, Vase & Fuglsang, Gordon Kennedy, Mette Søndergaard Nielsen & Sofie Jo Kaufmanas, Kristian Jensen, Niklas Holtne, Pete Seeger, Leif Maibom, Casper Gyldensøe og trad.
Instruktion: Rasmus Krogsgaard. Scenograf: Lars Rødbroe. Kostumier: Henrik Børgesen. Koreograf: Katrine Bonde. Kapelmester & arrangør: Mickey Pless.
Medvirkende: Lisbet Kjærulff, Kristine Yde, Henrik Koefoed, Karsten Jansfort, Rasmus Krogsgaard og Mickey Pless.
Spiller på Nykøbing Falster Teater til 24. august.
Anmeldt 13. juni (premiere).
Foto: Monday Media.