Finurlig engelsksproget komedie om store emner som venskab, livet, døden og fremtiden.
* * * *
Kogebogsforfatteren Neil har inviteret sine livslange venner, kunstneren Dan og millionæren Bobbi til middag. Hos ham i hjemmet går SiSi til hånde. Hun er hans husrobot, programmeret til at bidrage med alt fra blandt andet borddækning, til at føre status med vinlageret og – viser det sig – via algoritmer, at regne ud hvor lang tid de tre venner har tilbage at leve i.
Vi befinder os altså et eller udefinerbart sted ude i fremtiden, men ikke længere væk end at Dan ikke er røget med på tech-bølgen endnu, altså lidt lige som dengang Smart-TV tog over efter billedrørs fjernsyn eller dengang ikke alle endnu havde en smart-phone i lommen. Fremtiden som den præsenteres venter lige rundt om hjørnet.
Tredjemanden Bobbi har derimod taget det teknologiske skridt fuldt ud efter en helikopterulykke. Han har brugt en pokkers masse millioner på noget, der vel nærmest er en drøm om evigt liv i form af en exoskeleton dragt, der gør ham til halvt maskine, halvt menneske. Han er nærmest fysisk unedbrydelig, men hans intellekt kan ‘maskinen’ ikke forbedre, og når han skider kommer det ud i pænt, vakuum-pakkede poser!
Disse tre gamle skolekammerater, som livet har sendt i hver sin retning mødes altså til en weekend i Neils afsidesbeliggende hus, og der er en helt særlig årsag til mødet. Neil har, efter at hans mand har forladt ham, besluttet, at han ikke vil leve mere, og han planlægger – med SiSi’s assistance – at tage til en selvmordsklinik i Schweiz for at gøre en ende på livet. Det er det, han bare lige vil fortælle.
Alle stykkets fire karakterer har således deres helt eget forhold til livet; Neil vil dø, Bobbi vil leve evigt, Dan tager det som det nu engang kommer, og hjælper tingene lidt på vej med rigelige mængder af rødvin, og robotten SiSi aftvinges faktisk også en selvstændig tanke, når hun afslører at hun drømmer om at vide hvad ‘kærlighed’ er.
Det er baggrunden for Fergal O’Byrnes lille skuespil i to akter, der opføres uden pause på knapt 90 minutter. Stykket er anden del i hans trilogi af selvstændige skuespil kaldet The Location Trilogy. Første del foregik på Arktis og blev opført i 2020. Tredje og sidste del udspiller sig på Mars, og kan opleves på That Theatre Company næste år.
Det er en ganske finurlig, letbenet og mørk komedie om et par voldsomt store emner, og det kommer lidt trægt igang med en noget banal hverdags dialog med et par stænk britisk sarkasme og et klassisk dramatisk greb; rigtig meget alkohol.
Men det bliver mere interessant hen ad vejen for teksten synes at rumme mere dybde end som så. Det er trods alt nogle ret tunge eksistentielle spørgsmål den stiller; om retten til at bestemme over vores eget liv og om betydningen af venskab. Når ens bedste venner snart skal dø, hvad er ‘evigt liv’ så egentligt værd?
Der spilles fint, uden at det sådan for alvor sætter sig varige spor, af Andrew Jeffers, som man nok bedst kender som The Dame i Crazy Christmas Cabareterne, Sune Svanekier, der er uddannet på teaterskole i London og ikke mindst skriver store musicals, Dawn Wall som robotten SiSi og endelig That Theatre Companys leder, Ian Burns, der med forestillingen markerer det engelsksprogede teaters 25 år jubilæum.
En væsentlig del af teatrets publikum er unge; skoleelever i udskolingen eller gymnasiet, og derfor har man udviklet et umiddelbart udmærket undervisningsmateriale. Balancen mellem det lette, det lune og det mere substantielle kan være vanskelig, men det er lykkedes ganske godt for instruktøren Claus Bue og ensemblet, og “Rub-A-Dub-Dub” – titlen refererer til en engelsk børneremse om tre mænd i et badekar – er derfor et både ganske fornøjeligt og også lidt scary kig ud i en fremtid, der ikke synes at være så pokkers langt væk.
“Rub-A-Dub-Dub” af Fergal O’Byrne.
Instruktion: Claus Bue. Scenografi: The TTC Team. Kostumer: Hanne Mørup.
Medvirkende: Dawn Wall, Andrew Jeffers, Sune Svanekier og Ian Burns. Indspillet stemme: Barry McKenna.
Produceret af That Theatre Company.
Spiller på Krudttønden til 9. april.
Anmeldt 19. marts.