I mangel på live revyer, må de fleste tage til takke med Cirkusrevy-holdets tv-revy i seks afsnit. “Revy på afstand” er lavbudget tv med masser af gentagelser og enkelte lyspunkter.
* * *
Vi er mange, der har savnet sommerrevyerne denne sommer, og de seneste seks fredage har vi så kunne få et lille hiv af ‘revy smøgen’ i DR’s “Revy på afstand”, som i al hast – og tydeligvis udenfor budget – blev banket sammen tidligere på sommeren.
Det er holdet bag årets aflyste Cirkusrevy, der står bag. Altså stjernenavnene Lisbet Dahl, Ulf Pilgaard, Niels Ellegaard og de to ‘nye’ i klassen, Mille Lehfeldt og Carsten Svendsen. Teksterne er skrevet af nogle af de erfarne revysnedkere, makkerparret Vase & Fuglsang og Adam Price, samt i denne sammenhæng nyere navne som Jacob Riising og Jesper Juhl, Niels Ellegaard selv og Jan Svarrer, der er en af de senere sæsoners spirende revyforfattere.
Musikken må vi nærmest tænke os til og drømme om, den er ikke-eksisterende indtil et ganske pudsigt afslutningsnummer i sjette afsnit, hvor hele holdet – ganget med tre – optræder i en støttesang til fordel for de kriminelle indbrudstyve, som på grund af coronakrisen ikke har haft nogle tomme huse at bryde ind. Var det det mest originalt tænkte nummer af dem alle i de seks tyve minutter lange (korte, om man vil) programmer?
Der er vist ingen tvivl om, at nogle af numrene på idéplanet er numre, som vi ville have set i den ægte Cirkusrevy, hvis den havde kunne gennemføres. Carsten Svendsens fine parodi på vores allesammens Philip ‘Fællessanger’ Faber, og Ulf Pilgaards SoMe-dyrkende Dronning Margrethe, og formentlig også den stribe af ‘krænket på andres vegne’ sketches, der har Mille Lehfeldt som politisk over-korrekt irritationsmoment, der krænkes på andres vegne, uden at den påstået krænkede fatter en brik. Der er sjove ideer, som i perioder i de seks afsnit fungerer godt, men som gentages i en uendelighed, hvilket desværre gør de sidste fem afsnit mere forudsigelige end godt er.
Det er i orden at budgettet har været minimalt og at optagelserne har skullet klares på ingen tid, men produktionen virker frygteligt sjusket, og det klæder ikke hele Danmarks DR at lægge sendetid til den slags.
Ulf Pilgaard og Lisbet Dahl har bestemt deres øjeblikke; hun især som snakkesalig coronatester med en mening om lidt af hvert, og han som skarptsleben redaktør på Netavisen, med sans for effektive clickbates. Men det kan ikke nægtes, at de også virker lidt slidte i luven, noget der bedre kan skjules når musikken spiller, lyset glimter og balletten svinger lår på scenen, end her. Niels Ellegaard er som på scenen bundsolid, men adskillige gentagelser af hans (nogle år) gamle Hjem Hash sælger, trækker ned. Og så bliver det Mille Lehfeldt og Carsten Svendsen som får lov at trække det største læs, med en større sprødhed og måske bedre fornemmelse for formatet på skærmen. Det er i hvert fald dem og deres figurer, man husker bedst.
Savnet af musik og sangnumre er større end man måske skulle tro, men revyens stærke vise i tre-fire vers med politisk svirp passer jo ikke ind i et tv-format, hvor der skal klippes videre hvert andet minut, og hvor der skal være plads til evindelige jingler, intro- og outro i hvert afsnit.
“Revy på afstand” kan ses på dr.dk, sjovt nok ikke under ‘humor & satire’, så søg titlen. Det bedste er dog, at et gennemsyn af serien får en til at glæde sig endnu mere til igen at opleve den ægte vare.
“Revy på afstand”. Tv-revy i seks afsnit.
Tekster: Vase & Fuglsang, Adam Price, Jacob Riising, Jesper Juhl, Niels Ellegaard, Jan Svarrer.
Instruktion: Charlotte Sachs Bostrup.
Medvirkende: Lisbet Dahl, Mille Lehfeldt, Casten Svendsen, Ulf Pilgaard og Niels Ellegaard.
Kan ses online på dr.dk.