Forside Anmeldelser 2020 HARMONIENS REVYPERLER

HARMONIENS REVYPERLER

356
0

Den eneste egentlige sommerrevy denne sommer er blevet stablet på benene på blot tre uger, men det bærer den nu ikke præg af. Harmoniens Revyperler er god, gedigen og gemytlig underholdning.

* * * * 

Endelig en levende revy i Danmark igen. Hvor skønt, og hvor har vi savnet det. 

På bare tre uger har den garvede revymand Max Hansen og kompagni stablet en sød og velkomponeret revyanretning sammen på Harmonien i Rødvig under navnet Harmoniens Revyperler. Det i sig selv er en præstation.

Revyen er baseret på revyperle-konceptet med veltjente numre fra fordums og knapt så fordums tid, med lidt nyt, om ikke andet så i små, friske doser, hvor corona-krisen selvfølgelig er altdominerende. På den måde har flertallet af revyens 22 numre stået og bestået deres prøve, og selvom det bestemt ikke er alle, der med lige god ret kan benævnes ‘perler’, så er der heller ikke rigtigt store svipsere i mellem. Og når det er bedst, er det endog rigtigt godt.

Anne Karin Broberg forgylder den aktualitets-opdaterede version af “Den sidste turist i Europa” som afslutning på en solid første akt, der også byder på Max Hansen i et elegant viseforedrag af Carl-Erik Sørensens skarpe “Et lille kompromis” om forholdet mellem kristendom og islam, og hvad der blot skal til af små kompromiser før alt burde ånde fryd og gammen – og så alligevel ikke helt. Et nummer fra Cirkusrevyen tilbage i 2007, men stadig skræmmende aktuelt.

Jeff Schjerlund, der er relativt uprøvet i revysammenhæng, får en sjov karakter ud af en i grunden intetsigende tekst som fugleimitator, og er glimrende som liberal stræberfar, der klager over sønnens karakterer, og selv revyens dygtige pianist, Mathias Grove, får lov at folde sig ud i nummeret “Pianisten mener”, som hans kollega Christian Berg sidste år blev prishædret for i Ganløse Revyen. I Groves fine, men knapt så virtuose version, står Rasmus Krogsgaards glimrende tekst distancen.

Anden afdeling starter ligeså strålende som første afdeling sluttede med Jeff Schjerlund og Anne Karin i den energiske “Vi får solskin i morgen”, der spreder masser af positive vibrationer, og det følges op af Max Hansen i skøn fuldemandskomik for fuld udblæsning i en monolog om konens kosmetiske operationer. Herefter bliver kvaliteten lidt mere broget, og Jeff Schjerlund får både lov at vise hvor teknisk dygtig han er som musicalperformer, og at opleve, hvor vanskeligt det kan være at stå med tvivlsomt materiale i “Testen”, som Tommy Kenter for et årti siden kunne redde hjem på talentet alene, men det kræver mere end hvad Schjerlund lige nu mestrer.

Anne Karin er bestemt set bedre og skarpere end i sin egen og Lukas Birchs “I sku’ vide hvor dyrt det er at være rig”; en tekst, som har mange sjove elementer, men ikke rigtigt holder. Problemer med at huske teksten går noget ud over helhedsindtrykket af Max Hansens fortolkning af Osvald Helmuths “100 mand og en bajer”, som han dog alligevel får halet i land til sidst, så vi forventer at denne afsluttende perle rent faktisk bliver en perle i den resterende spilleperiode.

Det klæder Harmonien i Rødvig, at være serveringsteater med små borde og en langt hyggeligere stemning end når man normalt sidder på stolerækker i salen, og den revyplatte, der indgår i arrangementet er ganske glimrende, hvis man springer den skrækkelige fabriksmuffin over, der gør det ud for ‘desserten’. Som en del af helhedsindtrykket er det absolut med pil op ad.

Som nævnt i indledningen er det skønt at være til revy igen. Harmoniens Revyperler kan bestemt anbefales for den revyhungrende teatergæst.

“Harmoniens Revyperler”.

Tekst og musik af: Mathias Grove, Lukas Birch, Kent Bovin, Sven Gyldmark, Henrik Lykkegaard, Carl-Erik Sørensen, James Price, Mads Nørgaard (Nørby, tror jeg), Rasmus Krogsgaard, Christian Berg, Vase & Fuglsang, Mogens Dam, Anne Karin Broberg, Henrik Blichmann, Peter Spar, Peter Yarrow, Jacob Morild, Jan Svarrer & Søren Anker Madsen, Pippi O’Hara, Gunvor Reynberg, Henrik Krogsgaard, Hans Chr. Ægidius, Thomas Pakula, Arvid Müller, Amdi Riis, Epe og Aage Stentoft.

Instruktion: Max Hansen. Medinstruktør: Donald Andersen. Koreografi: Jeff Schjerlund. Scenografi: Morten Jørgensen. Kapelmester: Mathias Grove.

Medvirkende: Anne Karin Broberg, Max Hansen, Jeff Schjerlund og Mathias Grove.

Spiller på Harmonien i Rødvig til 21. august (torsdag-lørdag).

Anmeldt 23. juli (premiere)

Foto: Revyens pr-foto.

PS/ Harmoniens Revyperler er ikke at forveksle med Rødvig Revyen – Revyperler, som skulle have spillet samme sted, men er aflyst på grund af corona. Ja, det er forvirrende med navne- og stedsammenfald, ikke mindst for publikum.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her